Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Természettudományi Kar
Szervezet
TTK Analitikai Kémiai Tanszék
Kód
envfoodk20em
Cím
Környezet- és élelmiszeranalitika
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2024/25/2
ECTS
4
Nyelv
en
Oktatás célja
a) tudása - Ismeri a kémia alapvető kvalitatív és kvantitatív összefüggéseit, törvényszerűségeit, és az ezekre alapozott alapvető kémiai módszereket. - Birtokában van annak a tudásnak, amelynek alkalmazása szükséges természeti folyamatok, természeti erőforrások, élő és élettelen rendszerek kémiai vonatkozású alapvető gyakorlati problémáinak megoldásához. - Rendelkezik azokkal az ismeretekkel, amelyek (megfelelő szakmai irányítással) lehetővé teszik számára a vizsgálható kémiai folyamatok, rendszerek, tudományos problémák tudományos gyakorlatban elfogadott módszerekkel történő tesztelését, a mérési eredmények számítógépes feldolgozását. - Tisztában van a kémia és a vegyipar lehetséges fejlődési irányaival és határaival.     b) képességei - Képes a természeti és az ezekkel összefüggésben lévő antropogén kémiai folyamatok megértésére, az azokkal kapcsolatos adatgyűjtésre, az adatok feldolgozására, valamint a feldolgozáshoz szükséges kémiai szakirodalom használatára. - Képes a természeti és antropogén kémiai folyamatokkal kapcsolatos törvényszerűségek ismeretében gyakorlati problémák megoldására. - Képes a kémia szakterületen szerzett tudását alapvető gyakorlati (kémiai laboratóriumi, vegyipari, környezetgazdálkodási és környezetvédelmi) problémák megoldására alkalmazni, beleértve azok számításokkal történő alátámasztását is. - A kémia szakterületen képes azon releváns adatok összegyűjtésére és értelmezésére, amelyek alapján megalapozott véleményt tud alkotni társadalmi, tudományos vagy etikai kérdésekről. - Ismeretei alapján rendelkezik a természettudományos alapokon nyugvó érvelés képességével. c) attitűdje - Megszerzett kémiai ismereteinek alkalmazásával törekszik a természet - ezen belül hangsúlyozottan a kémiai jelenségek - és az ember viszonyának megismerésére, törvényszerűségeinek leírására. - Nyitott a szakmai eszmecserére mind a kémiai szakterületen, mind a kapcsolódó területeken dolgozó szakemberekkel. - Szemléletmódja révén nyitott a szélesebb szakmai együttműködésre, befogadó a gazdaságtudomány és a környezetvédelem újabb kémiai vonatkozásai iránt. - Elkötelezett új kompetenciák elsajátítására és világképének bővítésére. - Tudatosan vállalja szakmája etikai normáit. - Tisztában van a szakmai kijelentések jelentőségével és következményeivel. d) autonómiája és felelőssége - Vegyipari tevékenység esetén képes a kémiai technológiai folyamatok alapeszközeinek önálló működtetésére. - A természettudományos világnézetet szakmai megbeszélések, viták során felelősséggel vállalja. - Szakmai irányítás mellett felelősséggel együttműködik más szakterületek (kiemelten a környezetgazdálkodási és környezetvédelemi területek) szakembereivel. - Saját munkájának eredményét reálisan értékeli, azokat hasonló szakmai beosztásban dolgozó munkatársak eredményeivel összeveti. - Laboratóriumi vagy ipari tevékenysége során a beosztott vegyésztechnikusok és laboránsok munkáját felelősséggel értékeli. Munkájukról felelősen beszámol felettesének.
Tantárgy tartalma
KÖRNYEZETI ÉS XENOBIOTIKUMOK ELEMZÉSE: Bevezetés a környezeti kémiai elemzésbe, vízminták elemzése, a vízanalízis klasszikus módszerei, a vízanalízis műszeres módszerei, hulladékok és szilárd anyagok elemzése, toxikus szivárgások és kibocsátások vizsgálata, levegő monitorozása, biológiai anyagok és xenobiotikumok elemzése. Az élelmiszernalitika fogalma, helye az élelmiszertudományban, szükségessége. Ivóvizek EU-szabályozása. Élelmiszerek érzékszervi vizsgálata. Borelemezések. Szervetlen és szerves élelmiszerszennyezők, meghatározási módszereik. Élelmiszerek hamvasztása, hamuvizsgálatok. Rapid alert system for food and feed. Élelmiszerekben előforduló patogén mikrobiális szennyezései. Vitaminok meghatározási lehetőségei.
Számonkérés és értékelés
szóbeli
Irodalomjegyzék
Salgó András: Élelmiszerkémia és Táplálkozástan I., Műegyetemi Kiadó, Budapest, 2001. Novákné Dr. Fodor Marietta Dr. Lászay Györgyné: Élelmiszer-analitika I., NAKVI, Budapest, 2013 Lásztity Radomir (szerk.) & Törley Dezső (szerk.): Az ​élelmiszer-analitika elméleti alapjai I. & II., MGK, Budapest, S. Suzanne Nielsen, Food Analysis, 5th edition, Springer, 2017 Louis Amsel & Lena Hirsch: Food Science and Security, 1st Edition, Nova Science Publisher, 2009 Harry T. Lawless, Hildegarde Heymann: Sensory evaluation of food, Principles and practices. Chapmann and Hall, 1998 S. Manhan: Environmental Chemistry - CRC Press Book, Boca Raton, 2001. Salma Imre (szerk.) Környezeti kémia, Typotex, Budapest, 2012. Papp Sándor (szerk). Környezeti kémia, Nemzeti Fejlesztséi Terv keretében született kiadvány, 2008.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
biológia (TTK-BIOLÓGIA-NBHU) hu 6 3/3
Erasmus program keretében (TTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
vegyész (TTK-VEGYÉSZ-NMHU) hu 7 1/2
vegyész (TTK-VEGYÉSZ-NMEN) en 7
Vissza