Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Bölcsészettudományi Kar
- Szervezet
- BTK Anglisztika Tanszék
- Kód
- BBI-ANG22-225E.10
- Cím
- Kultúratudomány és szövegértelmezés: interdiszciplináris megközelítések: Életmód és etnicitás: A többségi társadalom és a vándorlók két évszázad angol narratíváiban
- Tervezett félév
- Mindkét
- Meghirdetve
- 2024/25/2
- ECTS
- 3
- Nyelv
- en
- Oktatás célja
- A kurzus legfőbb célja, hogy a hallgatóknak olyan szépirodalmi és akadémiai szövegeket kínáljon, melyek segítségével hozzáférhetnek az elképzelt cigány és vándor alakjához két évszázad angol narratíváiban. Ezek a karakterek marginalizált társadalmi pozíciójuk és a megszólalási lehetőség hiánya okán identitásukat vesztik, így a többségi társadalom szövegeiben nem individuumként, hanem örök változóként, jelentéssel szabadon feltölthető formaként jelennek meg. Jelenlétük bizonytalanságérzettel színezi a narratív tájat, azonban a szerző bármilyen jelentéssel felruházhatja őket, konkrét helyi és társadalmi hovatartozás híján válnak egyedülállóan hasznosítható elbeszéléselemekké a nyugati képzelet számára. A kurzus fő fókuszában az áll, hogy ezekben a reprezentációkban hogyan keveredik az etnicitás és az életmód mint karakterépítő elemek, ezen a lencsén keresztül olvassuk majd a narratívákat.
- Tantárgy tartalma
- A kurzus során olvasott szépirodalmi szövegek többségével egyetemi kontextusban továbbra is ritkán találkozhatunk, főleg az alapszakos tanulmányaink során, hiszen nem számítanak a komoly irodalmi kánon alapműveinek; Agatha Christie, Arthur Conan Doyle és Bram Stoker még ma is rendre a ponyvairodalom szerzőinek számítanak sokak szemében. Az elmúlt évtizedek tendenciái azonban arra mutatnak, hogy ezek a művek múlt korok társadalmi, történelmi, kulturális trendjeinek hordozóiként, és nem csupán a szórakoztató irodalom szövegeiként értékelhetők, és, ami a legfontosabb ezen kurzus szempontjából, a nyugati képzeletbe nyújtanak bepillantást. Láthatjuk például, hogy a domesztikus Másik (domestic Other), az ismerős idegen milyen módon konstruálódik az elbeszéléssel párhuzamosan, leginkább a cselekmény szélén, illetve hogy az elképzelt Kelet iránti érdeklődés, az aköré épülő diskurzus hogyan befolyásolja a domesztikus Másik alakját. Ehhez olyan szövegeket is segítségül hívunk, melyek etnográfiai vagy jogi szempontból közelítik meg azokat a társadalmi csoportokat, melyekre a kurzus fókuszál, így az 1824-es Vagrancy Act és annak későbbi formálódása, illetve számos útikönyv is beépül a tematikába. Mivel két évszázad szövegeit vizsgáljuk, fő célunk, hogy megfigyeljük, hogyan és milyen erőhatások okán változik a “vándor népekhez” köthető ábrázolásmód, ez azonban nem jelenti, hogy el kell érnünk valamilyen végkövetkeztetéshez; példákat, trendeket, attitűdöket elemzünk, nem definíciókat keresünk. Ennek célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek azokkal az értelmezési keretekkel és eszközökkel, melyek segítségével a romantika, a kora-, közép- és késő-viktoriánus korok műveit, valamint a huszadik század angol krimijének világát nyitottsággal, érdeklődéssel és sokszínű elemzési stratégiákkal közelíthessék meg, akár filmről, akár szépirodalomról legyen szó. A szemeszter során olyan kifejezések lesznek kulcsfontosságúak, mint a ‘tramp drag’ vagy a ‘domestic Other’, illetve a hallgatók megismerkedhetnek a ‘relocalisation of the delocalised Other’ folyamatával, hatásával. Ezek a terminusok annak a diskurzusnak lesznek részei, mely a nyugati képzeletet kutatja: nem az elképzelt cigányt vagy az elképzelt vándort szeretnénk megismerni, definiálni, a valóságba átemelni, hanem azt a társadalmi-kulturális erőt, azokat a szerzőket, akik elképzelik, definiálják, majd a valóságba ezáltal valamelyest átemelik ezeket az alakokat. Az órák egyik legfőbb célja továbbá, hogy értelmezni tudjuk azt a pszeudo-empirikus keretrendszert és azt a definiáló akaratot, melynek mi magunk is gyakran áldozatul esünk, és reflektáljunk arra, milyen más megközelítéssel lehet hozzáfogni az etnicitás- és az életmód-reprezentációk vizsgálatához.
- Számonkérés és értékelés
- Ez a kurzus alapvetően órai munkára épül, így a számonkérés alapja is a heti egy alkalommal mutatott aktivitás, illetve a feladott művek, akadémiai szövegek elolvasása, feldolgozása. A hallgatóknak óránként legalább egyszer hozzá kell szólniuk a témához, akár kérdés, akár kommentár formájában. Ezen felül minden órán Kahoot! alkalmazás segítségével felelevenítjük az előző órán tanultakat, azonban ez anonimitása okán nem járul hozzá a hallgatók jegyéhez. A hallgatók természetesen írhatnak egy legfeljebb négy oldal terjedelmű esszét, melyet az utolsó óra előtti kedden éjfélig le kell adniuk; ezzel a lehetőséggel bármely hallgató élhet, de leginkább azoknak javasolt, akik az órákon kevés aktivitást mutatnak vagy több alkalommal hiányoznak a félév során.
- Irodalomjegyzék
- Szépirodalmi szövegek (eredetiek): William Wordsworth: Gipsies William Wordsworth: The Female Vagrant William Wordsworth: The Old Cumberland Beggar George Borrow: Romany Rye [részletek] Bram Stoker: Dracula [részletek] Arthur Conan Doyle: The Adventure of the Speckled Band [teljes szöveg], Arthur Conan Doyle: The Hound of the Baskervilles [részletek] Arthur Conan Doyle: The Priory School [részletek] Arthur Conan Doyle: The Silver Blaze [részletek] Filmek és filmsorozatok (adaptációk) [részletek]: Agatha Christie: The Adventure of Johnnie Waverley, Agatha Christie: The King of Clubs, Agatha Christie: The Kidnapped Prime Minister, Agatha Christie: Murder on the Links Arthur Conan Doyle: The Norwood Builder, The Crooked Man Midsomer Murders S2E4 Blood Will Out Midsomer Murders S3E1 Death of a Stranger Midsomer Murders S7E1 The Green Man Midsomer Murders S8E5 Second Sight Midsomer Murders S8E8 Midsomer Rhapsody Midsomer Murders S13E3 Blood on the Saddle Akadémiai szövegek [részletek]: Arata, Steven D. “The Occidental Tourist: ‘Dracula’ and the Anxiety of Reverse Colonization”. Victorian Studies 33 (Summer 1990): 621-645. Bardi, Abby. “’Labours of Their Own’: Property, Blood, and the Szgany in Dracula”. Bram Stoker and the Gothic: Formations to Transformations, edited by Catherine Wynne, Palgrave Macmillan, 2016, pp. 78-92. Butler, Judith. Precarious Life: The Powers of Mourning and Violence. Verso Books, 2004. Foucault, Michel. Discipline and Punish, translated by Alan Sheridan, New York: Vintage,1995. URL: https://monoskop.org/images/4/43/Foucault_Michel_Discipline_and_Punish_Th e_Birth_of_the_Prison_1977_1995.pdf Friedman, Geraldine. “History in the Background of Wordsworth’s ‘Blind Beggar’”. ELH, vol. 56, no. 1, 1989, pp. 125-148. URL: https://www.jstor.org/stable/2873126 Groome, Francias Hindes. “The Vampire: A Roumanian Gypsy Story”. Journal of the Gypsy Lore Society, vol. 2, no. 3, 1890, pp. 142-148. Hitchcock, Tim. “Begging on the Streets of Eighteenth-Century London”. Journal of British Studies, vol. 44, no. 3, 2005, pp. 478-498. URL: https://www.jstor.org/stable/10.1086/429704 Keen, Suzanne. Empathy and the Novel. Oxford UP, 2007. King, Joshua. “’The Old Cumberland Beggar: Form and Frustrated Sympathy’”. The Wordsworth Circle, vol. 41, no. 1, 2010, pp. 45-52. URL: https://www.jstor.org/stable/24043687 Ladányi, János, and Szelényi, Iván. “Ki a cigány?”. Kritika, no. 12, 1997, pp. 3-6. URL: https://adatbank.ro/html/cim_pdf443.pdf Mayall, David. Gypsy-travellers in Nineteenth-century Society. Cambridge UP, 1988. Mercer, Christia. “Chapter Four: Seventeenth-Century Universal Sympathy.” Sympathy: A History, edited by Eric Schliesser, Oxford UP, 2015, pp. 107–145. Radnóti, Sándor. A táj keletkezéstörténetei: “Ők, akik nézték Hannibál hadát”. Budapest, Atlantisz, 2022. Robinson, Alistair. Vagrancy in the Victorian Age: Representing the Wandering Poor in Nineteenth-Century Literature and Culture. Cambridge UP, 2022. Sayre-McCord, Geoffrey. “Chapter Seven: Hume and Smith on Sympathy, Approbation, and Moral Judgment.” Sympathy: A History, edited by Eric Schliesser, Oxford UP, 2015, pp. 208–253. Smith, George of Coalville. Gipsy Life: Being an Account of Our Gipsies and Their Children. London, Haughton, 1880. URL: https://www.gutenberg.org/files/28548/28548-h/28548-h.htm Trumpener, Katie. “The Time of the Gypsies: A ‘People without History’ in the Narratives of the West”. Critical Inquiry, vol. 18, no. 4, 1992, pp. 843-884. Said, Edward. Orientalism. 1978. New York, NY: Vintage Books, 2003. Selling, Jan. “Assessing the Historical Irresponsibility of the Gypsy Lore Society in Light of Romani Subaltern Challenges”. Critical Romani Studies 1 (2018): 44-61. Spencer, Kathleen L. “Purity and Danger: Dracula, the Urban Gothic, and the Late Victorian Degeneracy Crisis”. ELH 59 (Spring 1992): 197-225. Tchaprazov, Stoyan. “The Slovaks and Gypsies of Bram Stoker’s Dracula: Vampires in Human Flesh.” English Literature in Transition 58 (2015): 523-535. Wlislocki, Heinrich Von. “The Witches of the Gypsies.” Journal of the Gypsy Lore Society 3 (July 1981): 38-45. További szövegek: Vagrant Laws, Volume 6 , debated on Tuesday 12 March 1822: https://hansard.parliament.uk/Commons/1822-03-12/debates/0aa6bd64-8b22-4b44-894e-3e3d8c15ab84/VagrantLaws Vagrancy Act 1824: https://www.legislation.gov.uk/ukpga/Geo4/5/83 Vagrancy Act 1935: https://www.legislation.gov.uk/ukpga/Geo5/25-26/20/contents Some context and the Old Poor Law: https://read.uolpress.co.uk/read/providing-for-the-poor/section/1eea98bc-5b2f-432f-b916-2528f946dc65#_idTextAnchor1670 The Vagrancy Act and today’s homeless: “Scrap the Vagrancy Act”, Crisis UK Website, URL: https://www.crisis.org.uk/get-involved/campaign/scrap-the-vagrancy-act/ Statute 1530: 22 Henry VIII c. 10: An act concerning outlandish people, calling themselves Egyptians: https://statutes.org.uk/site/the-statutes/sixteenth-century/1530-22-henry-8-c-10-the-egyptians-act/