Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Pedagógiai és Pszichológiai Kar
- Szervezet
- PPK Pszichológiai Intézet
- Kód
- PSZM21-104:10
- Cím
- Altered States of Consciousness and Hypnosis
- Tervezett félév
- Mindkét
- ECTS
- 4
- Nyelv
- en
- Oktatás célja
- A tárgy képzési célja: A tárgy célja, hogy az alapképzésen, a pszichológia különböző területein (affektív pszichológia, fejlődéspszichológia, kognitív pszichológia, személyiségpszichológia, szociálpszichológia) elsajátított ismereteket egy konkrét fókuszált témán keresztül integrálja, a releváns részeket komplexitásában tárgyalja. A választott témában való elmélyülés eltérő arányokban, de minden esetben érinti a pszichológia fő alapterületeihez kapcsolódó ismeretanyagot, és kitekintést nyújthat további, főleg alkalmazott pszichológiai területek irányába is. Összességében a korábban megszerzett ismeretek mesterszintű felelevenítése, kiegészítése, értelmezése és integrációja zajlik olyan témákon keresztül, amelyek bármely specializáció hallgatói számára relevánsak lehetnek leendő pályájukon. A tárgy konkrét célja, hogy egyrészt bemutassa, hogyan járul hozzá a módosult – ma már sokszor alternatívnak nevezett – tudatállapotok kutatása a tudattal és tudattalannal kapcsolatos mai vitákhoz és az erre vonatkozó kérdések eldöntéséhez, másrészt, hogy – főleg a hipnózis alkalmazásain keresztül – megmutassa, hogyan lehet felhasználni a módosult tudatállapotokat a közérzet javítására, fájdalomcsillapításra és gyógyításra. Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: Ismeri a módosult tudatállapotok vizsgálatának jelentőségét a tudattal kapcsolatos jelenlegi fő vitakérdések megközelítése és eldöntése szempontjából Ismeri a módosult tudatállapotok létrejöttének, illetve kiváltásának feltételeit és főbb módszereit Ismeri a magatartásban, szubjektív élményben és élettani folyamatokban létrejövő főbb változásokat a módosult tudatállapotokban Részletesen ismeri a hipnózis kiváltásának módszereit és hatásainak gyógyító felhasználását a szorongáscsökkentésben, fájdalomcsökkentésben és pszichoszomatikában attitűd: Nyitott, megfigyelő. Informatív. Aktív, integráló. Támogató. Munkája során szem előtt tartja a bio-pszicho-szociális elmélet adta kereteket. képesség: A tanultak értelmezésének és alkalmazásának képessége. Nyitottság a módosult tudatállapotok (pl. a hipnózis) kiváltásának elsajátítása után a velük való aktív pszichológiai munkára
- Tantárgy tartalma
- Fő tartalmi, tematikai egységek Tudat és módosult tudati állapotok: a tudat evolúciós pszichológiai nézőpontból Tudattalan, illetve tudatalatti mentális folyamatok vizsgálata a módosult tudatállapotok segítségével. Természetes körülmények között kiváltódó módosult tudatállapotok: alvás, álom, tudatos álom (lucid dream) nappali álmodozás, szülés (várandósság), váratlan traumatikus események Speciális technikákkal kiváltott módosult tudatállapotok: samanisztikus eksztázis, meditáció (jóga-, Zen-, transzcendentális meditáció), hipnózis (relaxációs, illetve aktív-éber), autogén tréning Drogok által kiváltott módosult tudatállapotok, a drogabúzus problémái A szubjektív élményekben tükröződő kognitív változások módosult tudatállapotokban: disszociatív jelenségek A magatartás szabályozásának változásai módosult tudati állapotokban: a szuggesztiók iránti érzékenység fokozódása Centrális és periferiális élettani változások módosult tudatállapotokban A hipnábilitás jelentősége a hipnózis gyógyító felhasználásának eredményessége szempontjából. A hipnózis (módosult tudatállapotok) adaptív felhasználása: 1. fájdalomcsillapítás A hipnózis (módosult tudatállapotok) adaptív felhasználása: 2. szorongáscsökkentés A hipnózis (módosult tudatállapotok) adaptív felhasználása: 3. traumafeldolgozás A hipnózis (módosult tudatállapotok) adaptív felhasználása: 4. pszichoszomatikus gyógyítás Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek Frontális előadás a kurzus fő témaköreiről. A témákhoz kapcsolódó szakirodalmi háttér otthoni megismerése A tárgyalt témák által felvetett problémák szemináriumi megvitatása
- Számonkérés és értékelés
- Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: követelmények az elméleti előadások anyagának és azok szakirodalmi hátterének ismerete. aktív részvétel a tárgyalt témák problémáinak szemináriumi megvitatásán az értékelés módja: ötfokú (1-5) kollokviumi jegy az értékelés szempontjai: a kurzus anyagának ismerete a kollokviumon az előadások és a kötelező irodalom alapján (a jegy 80 %-a) aktív részvétel a témákkal kapcsolatos problémák felvetésében és szemináriumi megvitatásában (a jegy 20 %-a)
- Irodalomjegyzék
- Bányai É. (2007). Hipnózis és tudat. In Halász P. (szerk.), Tudat és tudatváltozások. (pp. 51-79). Budapest: Látványos Stúdió (Novartis). Letölthető a NEPTUN Meet Streetről, a kurzus honlapjáról. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Bányai É. (2015). A hipnózis az idegtudomány fényében. In Vértes G. (szerk.), Hipnózis – Hipnoterápia. 2. javított, bővített kiadás. (pp. 33-68). Budapest: Medicina. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Bányai, É. I. (2018). Active-alert hypnosis: History, research and applications. American Journal of Clinical Hypnosis 61(2): 88-107. Letölthető a NEPTUN Meet Streetről, a kurzus honlapjáról. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Bányai É. (2019). Interakciós szemléletű hipnóziskutatás: a hipnózis szociál-pszichobiológiai modelljének kísérleti háttere. Magyar Pszichológiai Szemle, 74 (1/2): 7-26. DOI: 10.1556/0016.2019.74.1.2. Letölthető a NEPTUN Meet Streetről, a kurzus honlapjáról. (Bőséges irodalomjegyzékkkel) Bányai É. (2021). Hipnoterápia. In Németh A., & Füredi J. (szerk.) Lazáry J., & Somlai Zs. (társzerk.), A pszichiátria magyar kézikönyve. 6, átdolgozott és bővített kiadás. (pp. 617-623). Budapest: Medicina Könyvkiadó Zrt. Bányai É., & Varga K. (2006). A tudat kérdésköre a pszichológiában. In Oláh A. (szerk.) Pszichológiai alapismeretek. (pp. 392-447). Budapest: HEFOP. Bódizs R. (2003). Az alvás és jelenségköre. In Pléh Cs., Kovács Gy. & Gulyás B. (szerk.), Kognitív idegtudomány. (pp. 601-618). Budapest: Osiris Kiadó. Császár-Nagy N. (2015). A fájdalom kezelésének hipnoterápiás lehetőségei. In Vértes G. (szerk.) Hipnózis – Hipnoterápia. 2. javított, bővített kiadás. Budapest: Medicina, 167-195. Donald, M. (2001 a). Az emberi gondolkodás keletkezése. Budapest: Osiris. Harris, A.J. (1999/2004.). A patológiás fájdalom kérgi eredete. In: Kulcsár, Zs. Kökönyei, Gy., Rózsa, S. (szerk), Megmagyarázhatatlan testi tünetek szöveggyűjtemény. (pp. 687-694). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Farthing, G. W. (1992/2008). Módosult tudatállapotok. In Bányai É., Benczúr L. (szerk.), A hipnózis és hipnoterápia alapjai. Szöveggyűjtemény. (pp. 149-166). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Hilgard, E. R. (1980/1986). A tudat a kortárs pszichológiában. In Séra L., Barkóczi I. (szerk.), A tudat pszichológiai kérdései. Szöveggyűjtemény. I. (pp. 13-42). Budapest: Tankönyvkiadó. Kihlstrom, J. F. (1984/2008). Tudatos, tudatalatti, tudattalan – kognitív megközelítésben. In Bányai É., Benczúr L. (szerk.), A hipnózis és hipnoterápia alapjai. Szöveggyűjtemény. (pp. 85-148). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Kihlstrom, J. F. ((1987/1995). A kognitív tudattalan. Osváth Judit kéziratos fordítása. (Eredetije: Kihlstrom, J. F. The cognitive unconscious. Science, 237: 1445-1452.) Letölthető a NEPTUN Meet Streetről, a kurzus honlapjáról. Túry F. (2015). A pszichoszomatikus zavarok hipnoterápiája. In Vértes G. (szerk.) Hipnózis – Hipnoterápia. 2. javított, bővített kiadás. (pp. 215-228). Budapest: Medicina. Vaitl, D., Birbauer, N., Gruzelier, J., Jamieson, G. A., Kotchoubey, B., Kubler, A., Lehmann, D., Miltner, W. H. R., Ott, U., Putz, P., Sammer, G., Strauch, I., Strehl, U., Wackermann, J., & Weiss, T. (2005). Psychobiology of altered states of consciousness. Psychological Bulletin, 131 (1): 98-127. (Bőséges irodalomjegyzékkel Varga K. (2008). A hipnábilitás (mérésének) jelentősége a klinikumban. In Bányai É., & Benczúr L. (szerk.), A hipnózis és hipnoterápia alapjai. Szöveggyűjtemény. (pp. 453-469). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó Varga K. (2015). Szuggesztiók módosult tudatállapotban. In Vértes G. (Szerk.), Hipnózis – Hipnoterápia. 2. javított, bővített kiadás. (pp. 69-94). Budapest: Medicina.
- Ajánlott irodalom
- Block, N., Flanagan, O., & Güzeldere, G. (eds.) (1997). The nature of consciousness. Philosophical debates. Cambridge: Ma: MIT Press Bowers, K. S. (1984). On being unconsciously influenced and informed. In Bowers, K. L., Meichenbaum, D. (Eds.), The unconscious reconsidered. (pp. 227-272). New York, etc: John Wiley and Sons. Bódizs R., & Csóka Sz. (2007). Ébrenlét és alvás: módosult tudatállapotok és tudatállapot módosulások. In Halász P. (szerk.), Tudat és tudatváltozások. (pp. 31-50). Budapest: Látványos Stúdió (Novartis). Cardena, E., Lynn, S. J., & Krippner, S. (Eds) (2014). Varieties of Anomalous Experience: Examining the Scientific Evidence, 2nd edition. Washington, D.C.: American Psychological Association. Cox, R. E., & Bryant, R. A. (2008). Advances in hypnosis research. Methods, designs and contributions of intrinsic and instrumental hypnosis. In Nash, M. R., Barnier, A. J. (eds.) The Oxford handbook of hypnosis. (pp. 311-336).Oxford, New York, etc: Oxford University Press. Domhoff, G.W. (2003). The scientific study of dreams: Neural networks, cognitive development, and content analysis. Washington, DC: APA Press Donald, M. (2001b). A mind so rare. The evolution of human consciousness. New York, London: W. W. Norton & Company. Farthing, G. W. (1992). The psychology of consciousness. (pp. 170-333, 421-497). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Hilgard, E. R. (1977, 1986). Divided consciousness: Multiple controls in human thought and action. New York, etc.: John Wiley and Sons, Inc. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Jamieson, G. A. (ed.) (2007). Hypnosis and conscious states: The cognitive neuroscience perspective. Oxford University Press. Melzack, R. (1977). A fájdalom rejtélye. Budapest: Gondolat Kiadó. Naranjo, C., & Ornstein, R. E. (1971). On the psychology of meditation. New York: The Viking Press Posner M. I., Rothbart, M. K. (2011). Brain states and hypnosis research. Consciousness and Cognition, 20, 325-327. Rainville, P., & Price, D. D. (2003/2008). A hipnózis élményvilága és a tudat neurobiológiája. In Bányai É., Benczúr L. (szerk.), A hipnózis és hipnoterápia alapjai. Szöveggyűjtemény. (pp. 217-240). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Roessler, J., & EIilan, N. (eds.) (2003). Agency and self-awareness. Issues in philosophy and psychology. Oxford University Press. Sheehan, W. P. (1979/1986). A hipnózis, mint megváltozott tudatállapot. In: Séra, L., Barkóczi, I. (szerk.), A tudat pszichológiai kérdései. Szöveggyűjtemény II. kötet. (pp. 202-227). Budapest: Tankönyvkiadó. (ELTE BTK jegyzet). Letölthető a NEPTUN Meet Streetről, a kurzus honlapjáról. Tart, C. (Ed.) (1969, 1972). Altered states of consciousness. New York, etc.: John Wiley and Sons, Inc. Taylor, G. J., Bagby, R. M., & Parker, J. D. A. (1997). Disorders of affect regulation: Alexithymia in medical and psychiatric illness. Cambridge: Cambridge University Press. Varga K. (2017). A hipnotikus interakció fenomenológiája. Budapest: Medicina Kiadó. Vas J. P. (2015). Traumalízis hipnoterápia segítségével. In Vértes G. (szerk.). Hipnózis – Hipnoterápia. 2. javított, bővített kiadás. (pp. 331-361). Budapest: Medicina. Vértes G. (2015). Hipnoterápiák. In Szőnyi G.(szerk.) A pszichoterápia tankönyve. Harmadik, átdolgozott, bővített kiadás. (pp. 290-297). Budapest: Medicina Könyvkiadó Zrt. Wall, P.( 2003). Fájdalom. A szenvedés tudománya. Budapest: HVG Kiadó Rt. Zseni, A. (szerk.) (é.n., megj. 2018). Hipnózis a gyakorlatban 2. Pánikon innen és túl. Budapest: Magyar Hipnózis Egyesület /Animula.
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) | en | Kötelező | |||
pszichológia (PPK-PSZ-NMHU) | hu | 7 | Kötelező | 1/2 |