Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Szervezet
PPK Pszichológiai Intézet
Kód
PSZM21-104:10
Cím
Altered States of Consciousness and Hypnosis
Tervezett félév
Mindkét
Meghirdetve
2025/26/1
ECTS
4
Nyelv
en
Oktatás célja
A tárgy képzési célja: A tárgy célja, hogy az alapképzésen, a pszichológia különböző területein (affektív pszichológia, fejlődéspszichológia, kognitív pszichológia, személyiségpszichológia, szociálpszichológia) elsajátított ismereteket egy konkrét fókuszált témán keresztül integrálja, a releváns részeket komplexitásában tárgyalja. A választott témában való elmélyülés eltérő arányokban, de minden esetben érinti a pszichológia fő alapterületeihez kapcsolódó ismeretanyagot, és kitekintést nyújthat további, főleg alkalmazott pszichológiai területek irányába is. Összességében a korábban megszerzett ismeretek mesterszintű felelevenítése, kiegészítése, értelmezése és integrációja zajlik olyan témákon keresztül, amelyek bármely specializáció hallgatói számára relevánsak lehetnek leendő pályájukon. A tárgy konkrét célja, hogy egyrészt bemutassa, hogyan járul hozzá a módosult – ma már sokszor alternatívnak nevezett – tudatállapotok kutatása a tudattal és tudattalannal kapcsolatos mai vitákhoz és az erre vonatkozó kérdések eldöntéséhez, másrészt, hogy – főleg a hipnózis alkalmazásain keresztül – megmutassa, hogyan lehet felhasználni a módosult tudatállapotokat a közérzet javítására, fájdalomcsillapításra és gyógyításra. Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: Ismeri a módosult tudatállapotok vizsgálatának jelentőségét a tudattal kapcsolatos jelenlegi fő vitakérdések megközelítése és eldöntése szempontjából Ismeri a módosult tudatállapotok létrejöttének, illetve kiváltásának feltételeit és főbb módszereit Ismeri a magatartásban, szubjektív élményben és élettani folyamatokban létrejövő főbb változásokat a módosult tudatállapotokban Részletesen ismeri a hipnózis kiváltásának módszereit és hatásainak gyógyító felhasználását a szorongáscsökkentésben, fájdalomcsökkentésben és pszichoszomatikában attitűd: Nyitott, megfigyelő. Informatív. Aktív, integráló. Támogató. Munkája során szem előtt tartja a bio-pszicho-szociális elmélet adta kereteket. képesség: A tanultak értelmezésének és alkalmazásának képessége. Nyitottság a módosult tudatállapotok (pl. a hipnózis) kiváltásának elsajátítása után a velük való aktív pszichológiai munkára
Tantárgy tartalma
Fő tartalmi, tematikai egységek Tudat és módosult tudati állapotok: a tudat evolúciós pszichológiai nézőpontból Tudattalan, illetve tudatalatti mentális folyamatok vizsgálata a módosult tudatállapotok segítségével. Természetes körülmények között kiváltódó módosult tudatállapotok: alvás, álom, tudatos álom (lucid dream) nappali álmodozás, szülés (várandósság), váratlan traumatikus események Speciális technikákkal kiváltott módosult tudatállapotok: samanisztikus eksztázis, meditáció (jóga-, Zen-, transzcendentális meditáció), hipnózis (relaxációs, illetve aktív-éber), autogén tréning Drogok által kiváltott módosult tudatállapotok, a drogabúzus problémái A szubjektív élményekben tükröződő kognitív változások módosult tudatállapotokban: disszociatív jelenségek A magatartás szabályozásának változásai módosult tudati állapotokban: a szuggesztiók iránti érzékenység fokozódása Centrális és periferiális élettani változások módosult tudatállapotokban A hipnábilitás jelentősége a hipnózis gyógyító felhasználásának eredményessége szempontjából. A hipnózis (módosult tudatállapotok) adaptív felhasználása: 1. fájdalomcsillapítás A hipnózis (módosult tudatállapotok) adaptív felhasználása: 2. szorongáscsökkentés A hipnózis (módosult tudatállapotok) adaptív felhasználása: 3. traumafeldolgozás A hipnózis (módosult tudatállapotok) adaptív felhasználása: 4. pszichoszomatikus gyógyítás Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek Frontális előadás a kurzus fő témaköreiről. A témákhoz kapcsolódó szakirodalmi háttér otthoni megismerése A tárgyalt témák által felvetett problémák szemináriumi megvitatása
Számonkérés és értékelés
Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: követelmények az elméleti előadások anyagának és azok szakirodalmi hátterének ismerete. aktív részvétel a tárgyalt témák problémáinak szemináriumi megvitatásán az értékelés módja: ötfokú (1-5) kollokviumi jegy az értékelés szempontjai: a kurzus anyagának ismerete a kollokviumon az előadások és a kötelező irodalom alapján (a jegy 80 %-a) aktív részvétel a témákkal kapcsolatos problémák felvetésében és szemináriumi megvitatásában (a jegy 20 %-a)
Irodalomjegyzék
Bányai É. (2007). Hipnózis és tudat. In Halász P. (szerk.), Tudat és tudatváltozások. (pp. 51-79). Budapest: Látványos Stúdió (Novartis). Letölthető a NEPTUN Meet Streetről, a kurzus honlapjáról. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Bányai É. (2015). A hipnózis az idegtudomány fényében. In Vértes G. (szerk.), Hipnózis – Hipnoterápia. 2. javított, bővített kiadás.  (pp. 33-68). Budapest: Medicina. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Bányai, É. I. (2018). Active-alert hypnosis: History, research and applications. American Journal of Clinical Hypnosis 61(2): 88-107. Letölthető a NEPTUN Meet Streetről, a kurzus honlapjáról. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Bányai É. (2019). Interakciós szemléletű hipnóziskutatás: a hipnózis szociál-pszichobiológiai modelljének kísérleti háttere. Magyar Pszichológiai Szemle, 74 (1/2): 7-26. DOI: 10.1556/0016.2019.74.1.2. Letölthető a NEPTUN Meet Streetről, a kurzus honlapjáról. (Bőséges irodalomjegyzékkkel) Bányai É. (2021). Hipnoterápia. In Németh A., & Füredi J. (szerk.) Lazáry J., & Somlai Zs. (társzerk.), A pszichiátria magyar kézikönyve. 6, átdolgozott és bővített kiadás. (pp. 617-623). Budapest: Medicina Könyvkiadó Zrt. Bányai É., & Varga K. (2006). A tudat kérdésköre a pszichológiában. In Oláh A. (szerk.) Pszichológiai alapismeretek. (pp. 392-447). Budapest: HEFOP. Bódizs R. (2003). Az alvás és jelenségköre. In Pléh Cs., Kovács Gy. & Gulyás B. (szerk.), Kognitív idegtudomány. (pp. 601-618). Budapest: Osiris Kiadó. Császár-Nagy N. (2015). A fájdalom kezelésének hipnoterápiás lehetőségei. In Vértes G. (szerk.) Hipnózis – Hipnoterápia. 2. javított, bővített kiadás. Budapest: Medicina, 167-195. Donald, M. (2001 a). Az emberi gondolkodás keletkezése. Budapest: Osiris. Harris, A.J. (1999/2004.). A patológiás fájdalom kérgi eredete. In: Kulcsár, Zs. Kökönyei, Gy., Rózsa, S. (szerk), Megmagyarázhatatlan testi tünetek szöveggyűjtemény. (pp. 687-694). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Farthing, G. W. (1992/2008). Módosult tudatállapotok. In Bányai É., Benczúr L. (szerk.), A hipnózis és hipnoterápia alapjai. Szöveggyűjtemény. (pp. 149-166).  Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Hilgard, E. R. (1980/1986). A tudat a kortárs pszichológiában. In Séra L., Barkóczi I. (szerk.), A tudat pszichológiai kérdései. Szöveggyűjtemény. I. (pp. 13-42). Budapest: Tankönyvkiadó. Kihlstrom, J. F. (1984/2008). Tudatos, tudatalatti, tudattalan – kognitív megközelítésben. In Bányai É., Benczúr L. (szerk.), A hipnózis és hipnoterápia alapjai. Szöveggyűjtemény. (pp. 85-148). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. (Bőséges irodalomjegyzékkel) Kihlstrom, J. F. ((1987/1995). A kognitív tudattalan. Osváth Judit kéziratos fordítása. (Eredetije: Kihlstrom, J. F. The cognitive unconscious. Science, 237: 1445-1452.) Letölthető a NEPTUN Meet Streetről, a kurzus honlapjáról. Túry F. (2015). A pszichoszomatikus zavarok hipnoterápiája. In Vértes G. (szerk.) Hipnózis – Hipnoterápia. 2. javított, bővített kiadás. (pp. 215-228). Budapest: Medicina. Vaitl, D., Birbauer, N., Gruzelier, J., Jamieson, G. A., Kotchoubey, B., Kubler, A., Lehmann, D., Miltner, W. H. R., Ott, U., Putz, P., Sammer, G., Strauch, I., Strehl, U., Wackermann, J., & Weiss, T. (2005). Psychobiology of altered states of consciousness. Psychological Bulletin, 131 (1): 98-127. (Bőséges irodalomjegyzékkel Varga K. (2008). A hipnábilitás (mérésének) jelentősége a klinikumban. In Bányai É.,                & Benczúr L. (szerk.), A hipnózis és hipnoterápia alapjai. Szöveggyűjtemény. (pp. 453-469). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó Varga K. (2015). Szuggesztiók módosult tudatállapotban. In Vértes G. (Szerk.), Hipnózis – Hipnoterápia. 2. javított, bővített kiadás. (pp. 69-94). Budapest: Medicina.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
pszichológia (PPK-PSZ-NMHU) hu 7 Kötelező 1/2
Vissza