Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Pedagógiai és Pszichológiai Kar
- Szervezet
- PPK Pszichológiai Intézet
- Kód
- PSZM21-MO-AFF-113
- Cím
- PLAY smart: Okos környezetben megvalósuló gyermek és felnőtt kompetencia fejlesztés
- Tervezett félév
- Mindkét
- Meghirdetve
- 2024/25/1
- ECTS
- 4
- Nyelv
- hu
- Oktatás célja
- Tárgytematika A tárgy neve: PLAY smart: okos környezetben megvalósuló gyermek és felnőtt kompetencia fejlesztés A tárgy kódja: PSZM21-MO-AFF-113 ekvivalencia: PSZM21-MO-ATIP-106 Tárgyfelelős: Veres-Székely Anna Oktatás célja A tárgy képzési célja: Ez a kurzus bevezető jellegű áttekintést nyújt olyan új gyakorlati megközelítésekről és tudományos eredményekről, mely a készségfejlesztést (elsősorban a társas és érzelmi kompetenciák) felmérését és fejlesztését csoportos játéktevékenység közben, automatizált rendszereken keresztül képzeli el. A hallgatók gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek abban, hogy: mozgás detektor adatai alapján például szinkronitást mérjenek egy tükörjátékban a valós időben megvalósuló, pszichológiailag releváns szenzor adatok hogyan használhatók személyre szabott visszajelzésre játékos feladatokat tervezzenek meg az Izabella u. különböző szenzor technológiákkal felszerelt Játéklaborjában milyen előnyei és nehézségei vannak az ilyen, okos rendszer-alkalmazásoknak Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: új, objektív mérési adatokon alapuló Data Science módszerek ismerete ismeretek a készségfejlesztés új megközelítéseiről attitűd: tudományos, empirikus elemzési mód és gyakorlati megközelítés kutatási eredmények kritikus értékelése képesség: jártasság modern, valós idejű mérések alkalmazásában a pszichológiában az Adaptáció Kutatócsoportban alkalmazott okos-eszközök alkalmazása az elsajátított szakmai, módszertani ismeretek átültetése a gyakorlatba önálló vélemény kialakítása az elsajátított tananyag alapján
- Tantárgy tartalma
- Tantárgy tartalma A szakirodalom áttekintése mellett a hallgatók megtanulják kezelni a gyakorlati órákon bemutatásra kerülő okos rendszereket. Megismerkednek az Adaptáció Kutatócsoportban alkalmazott új, modern, hordható szenzor technológián alapuló készségeket felmérő és fejlesztő módszerekkel és kapcsolódó kutatási eredményekkel. A kurzus vázát az Izabella u Játéklaborjában elvégzett műhelyfoglalkozások és terepgyakorlatok adják, melyeken a részvétel a kurzus első hetén előre megbeszélt heteken kötelező. A kurzus teljesítésének része a csoportmunka, melynek során a hallgatók a téma szakirodalmában elmélyedve releváns szakmai kérdéseket és hipotéziseket fogalmazzanak meg és mérési vagy fejlesztési tervet készítenek. A játék során produkált mozgásos tevékenység többdimenziós adathalmazát automatizált, intelligens algoritmusok segítségével, kurrens Data-Science módszertani elvek alapján értelmezzük a gyakorlatokon. Fő tartalmi, tematikai egységek áttekintő előadások a korai készségekről, készségfejlesztésről, a készségek fejlődésében tapasztalható egyéni különbségekről, és ehhez kapcsolódóan a játéktevékenység hagyományos és modern mérésének lehetőségeiről az okoseszközök működésének bemutatása és kapcsolódó gyakorlatok az elméleti és gyakorlati ismeretek alapján konkrét mérési terv vagy fejlesztési terv elkészítése műhelygyakorlatok és részvétel terepvizsgálatokban: az elsajátított készségek demonstrálása a multidimenzionális adatok pszichológiailag releváns mutatóinak megértése 1-2 oldalas beszámoló a kurzus során elvégzett tevékenységről értékelés, kitekintés és a kurzus értékelése Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek Elméleti előadások, szakirodalom feldolgozása csoportban. Műhely és terepgyakorlatok: saját élmény és konkrét feladatok Csoportmunka: mérési terv vagy fejlesztési terv elkészítése Egyéni munka: beszámoló elkészítése
- Számonkérés és értékelés
- Számonkérési és értékelési rendszere Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: A kurzus érdemjegye ötfokozatú osztályzat, melyet a gyakorlatokon való aktív részvétel és az adott félév határidőre elvégzett feladatainak minősége határoz meg.
- Irodalomjegyzék
- Irodalom Kötelező és ajánlott irodalom Az adott félév konkrét anyagához kapcsolódó magyar és angol nyelvű könyvek és szakcikkek, melyeket a félév elején kurzus-mailben kiküldött webtárhelyen adunk meg. Például: Fisher K et al. (2010) Playing around in school: Implications for learning and educational policy DOI: 10.1093/oxfordhb/9780195393002.013.0025 Zsolnai, A. (2006): A szocialitás fejlesztése 4–8 éves életkorban. Mozaik Kiadó, Szeged. Szociális és érzelmi kulcskompetenciák a Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL) alapján https://casel.org/sel-framework/ Celia A. Brownell (2011) Early developments in joint action. https://link.springer.com/article/10.1007/s13164-011-0056-1 Hanish L. D., Martin C. L., Fabes R. A., Leonard S., Herzog M. (2005). Exposure to externalizing peers in early childhood: homophily and peer contagion processes. Journal of abnormal child psychology, 33(3), 267–281. https://doi.org/10.1007/s10802-005-3564-6 Heravi B.M., Gibson J.L., Hailes S., Skuse D. (2018). Playground social interaction analysis using bespoke wearable sensors for tracking and motion capture Proceedings of the 5th International Conference on Movement and Computing, 1-8 Komatsubara T., Shiomi M., Kaczmarek T. et al. (2019) Estimating Children’s Social Status Through Their Interaction Activities in Classrooms with a Social Robot. Int J of Soc Robotics 11, 35–48. https://doi.org/10.1007/s12369-018-0474-7
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) | en | Kötelező | |||
pszichológia (PPK-PSZ-NMHU) | hu | 7 |