Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Pedagógiai és Pszichológiai Kar
- Szervezet
- PPK Pszichológiai Intézet
- Kód
- PSZM21-MO-POZ-105
- Cím
- A pozitív pszichológia alapjai: elméleti modellek és intervenciók
- Tervezett félév
- Mindkét
- ECTS
- 4
- Nyelv
- hu
- Oktatás célja
- TÁRGYTEMATIKA A tárgy neve: A pozitív pszichológia alapjai: elméleti modellek és intervenciók A tárgy kódjai: PSZM21-MO-POZ-105 és PSZM21-MO-INTV-110 Tárgyfelelős: Bányai-Nagy Henriett, Magyaródi Tímea Oktatás célja A tárgy képzési célja: A tárgy a pozitív pszichológia téma-hangsúlyait, célkitűzéseit fókuszba állítva megismerteti a hallgatókkal a jóllét pszichológiai magyarázatait, az érzelmi intelligencia és bölcsesség kurrens modelljeit, valamint a pozitív pszichológia személyiség és stressz-felfogását. Kiemelt hangsúlyt kapnak a klinikai pszichológiában alkalmazható pozitív pszichológiai hangsúlyú intervenciók, illetve ezek hatékonyságának kérdése. Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: ismeri a pozitív pszichológia téma-hangsúlyait, célkitűzéseit, főbb kutatási irányvonalait tájékozott a boldogság pozitív pszichológiai magyarázatai területén ismeri a pozitív érzelmekkel kapcsolatos legújabb kutatási eredményeket ismeri az érzelmi intelligencia és a bölcsesség pszichológiai modelljeit tájékozott a pozitív pszichológia személyiség-felfogásában tájékozott a pozitív pszichológia stressz-felfogásában, ismeri a megküzdés pozitív hatásait ismeri a pozitív pszichológia klinikai pszichológiában alkalmazható intervenciós lehetőségeit attitűd: kritikus hozzáállás a különböző intervenciós módszerek erősségeihez és gyengeségeihez nyitott és probléma-centrikus hozzáállás a személyiség pozitív pszichológia hangsúlyú felfogásához képesség: képes boldogság-fokozó gyakorlatok alkalmazásával a saját és mások jóllétének befolyásolására. képes az intervenciós módszerek hatékonyságának tesztelése céljából kutatások tervezésére képes a pozitív pszichológia perspektívájából értelmezni bizonyos személyiséggel és pszichopatológiával összefüggő kérdéseket autonómia, felelősség: Az elsajátított ismeretek szakmailag helytálló, a hallgató kompetenciáit figyelembe vevő alkalmazása.
- Tantárgy tartalma
- Tantárgy tartalma Fő tartalmi, tematikai egységek Pozitív pszichológia meghatározása: téma-hangsúlyok, célkitűzések, kutatási irányok. Történeti gyökerek. A boldogság pszichológiai magyarázatai. Sonja Lyubomirsky munkássága. Pozitív érzelmek. Barbara Fredrikson munkássága. Érzelmi intelligencia: elmélet, mérés, alkalmazás. A pozitív pszichológia személyiség-felfogása: erények és erősségek. Martin S. Seligman és Christopher Peterson munkássága. A pozitív pszichológia stressz felfogása. Protektív személyiségtényezők, pszichológiai immunrendszer. A megküzdés pozitív hatásai. Poszttraumás személyiségfejlődés. Áramlat-élmény, és a komplex személy jellemzői. Csíkszentmihályi Mihály munkássága. A bölcsesség pszichológiai modelljei. A pozitív pszichológiai intervenciók a klinikai pszichológiában. A hatékonyság empirikus tesztelése. Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek frontális óra, kooperatív tanulás, csoport munka
- Számonkérés és értékelés
- Számonkérési és értékelési rendszere Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: követelmények az órákon tárgyalt elméleti anyag és a kötelező irodalom ismerete, évfolyamdolgozat készítése előre egyeztetett témából az értékelés módja: Írásbeli vizsga a kurzus elméleti részéből (az előadásokon elhangzott anyag valamint a kötelező irodalom). Kollokvium érdemjegye ötfokú osztályzat. az értékelés szempontjai: A kurzus elméleti anyagát, esetleges gyakorlati alkalmazását felölelő ismeretek mennyisége és minősége
- Irodalomjegyzék
- Irodalom Kötelező irodalom Csíkszentmihályi, M. (2007). A self fejlődés útjai. A harmadik évezred pszichológiája. Nyitott Könyvműhely, Budapest. Csíkszentmihályi, M. (1997). A flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémia Kiadó, Budapest. Lyubomirsky, S. (2008). Hogyan legyünk boldogok? Életünk átalakításának útjai tudományos megközelítésben. Ursus Libris, Budapest. Lyubomirsky, S. (2013). Boldogságmítoszok. Tények és tévhitek. Ursus Libris, Budapest. Fredrikson, B. (2012). Love 2.0. Határtalan szeretet. Akadémiai Kiadó, Budapest. Fredrickson, B. (2015). A pozitív érzelmek hatalma. A boldogság evolúciója. Akadémiai Kiadó, Budapest. Seligman, M. E. P. (2008). Autentikus életöröm. A teljes élet titka. Laurus Kiadó, Győr. Seligman, M. E. P. (2011). Flourish- Élj boldogan! A boldogság és jól-lét radikálisan új értelmezése. Akadémia Kiadó, Budapest. Kelly McGonigal (2016). A stressz napos oldala. Miért jó a stressz és hogyan bánjuk vele ügyesebben? Ursus Libris, Budapest. Oláh, A. (2005). Érzelmek, megküzdés és optimális élmény. Trefort Kiadó, Bp. Nagy, H; Oláh, A. (2013). Napjaink tendenciái, Pozitív pszichológia. In Bányai Éva és Varga Katalin (szerk.), Affektív pszichológia - Az emberi motívumok és érzelmek világa, 557-579, Medicina, Budapest. Nagy, H. (2019). A pozitív pszichológia alkalmazása a klinikai és egészségpszichológiában. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. Nagy, H. (2020). Lehetnénk-e boldogabbak? Tények és történetek a pozitív pszichológia világából. HVG Kiadó, Budapest. ISBN 978-963-565-010-1 Kulcsár Zs. (2005). Teher alatt. Pozitív traumafeldolgozás és poszttraumás személyiségfejlődés. Treffort Kiadó, Budapest, 35-90 (Traumák és személyiségfejlődés: pozitív traumafeldolgozás); 243-296. (Bölcsesség: elméleti megközelítések és a bölcsesség, mint a traumák hozama). Sin, N. L; Della Porta, M. D; Lyubomirsky, S. (2011).Tailoring positive psychology. Interventions to treat depressed individuals. In S.I. Donaldson, M. Csikszentmihalyi, J. Nakamura (Eds.), Applied Positive Psychology: Improving everyday life, health, schools, work, and society, Routledge, New York (2011), pp. 79–96
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) | en | Kötelező | |||
pszichológia (PPK-PSZ-NMHU) | hu | 7 |