Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet
Kód
BBN-MIR-232:16
Cím
Modern magyar irodalom
Tervezett félév
Őszi
Meghirdetve
2023/24/2
ECTS
3
Nyelv
hu
Leírás
te_kód: BBN-MIR-232 kurzuskód: BBN-MIR-232/d,BBN-MIR-232/f,BBN-MIR-232/a,BBN-MIR-232/h,BBN-MIR-232/e,BBN-MIR-232/b,BBN-MIR-232/l (EC),BBN-MIR-232,BBN-MIR-232/i,BBN-MIR-232/g,BBN-MIR-232/c
Oktatás célja
Tudás: A szakot elvégző hallgató tájékozott a modern magyar irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében. A hallgató ismeri a modern magyar irodalom jellemző formáit és szövegtípusait, történeti folyamatainak és jelentős korszakainak fő sajátosságait, és azok tágabb európai és kulturális kontextusát. A hallgató ismeri az irodalomtudomány jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét. A hallgató tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén. Szakterületéhez szükséges szinten ismer legalább egy idegen nyelvet. Képesség: A hallgató képes értelmezni a modern magyar irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát. A hallgató átlátja a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban. A hallgató a modern magyar irodalom jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél. A hallgató képes a modern magyar irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezi. A szakterületén fölmerülő problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét mérlegelve képes kiválasztani és alkalmazni a megfelelő irodalomtudományi módszereket. Legalább egy idegen nyelven hatékonyan kommunikál írásban és szóban, valamint megérti az irodalomtudományhoz kapcsolódó szakmai szövegeket. Attitűd: A hallgató érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak. A hallgató képviseli a magyar és az európai identitás nyelvi, vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét. A hallgató tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti. A hallgató az irodalomtudomány választott területein képes és törekszik az önképzésre. A hallgató törekszik szakmai nyelvtudásának fejlesztésére. Autonómia, felelősség: A hallgató kialakít olyan történetileg és világnézetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását. A hallgató felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van annak, hogy azok irodalomtudományi kontextusban szakmai értékelés tárgyát képezhetik és etikai következményekkel járhatnak. A hallgató a modern magyar irodalom területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében. A hallgató tudatosan képviseli az irodalomtudomány területén választott módszereit, és elfogadja, hogy más tudományágak eltérő módszertani sajátosságok mentén dolgoznak.
Tantárgy tartalma
A tantárgy egy kisebb XX. századi irodalomtörténeti periódus vagy egyes jelentős szerzők, illetve jellemző művek, műfajok, szövegcsoportok tárgyalása révén mélyíti el a hallgatók tudását. Műalkotások sokrétű és árnyalt feldolgozása kerül a középpontba, ösztönözve a hallgatókat, hogy feltárják az elemzett szövegek társadalom- és filozófiatörténeti hátterét, illetve hogy felismerjék a műfajtörténeti változásokat is. Másfelől különböző életművek rétegzettségében keressük a kapcsolódási pontokat, a szövegek egykorú és későbbi recepciójának figyelembevételével. A tantárgy a részletes földolgozásra kijelölt témaköröket szemináriumi formában tekinti át, az értékelésnek az ennek során végzett hallgatói munka mellett a félévet záró szemináriumi dolgozat az alapja.
Számonkérés és értékelés
1. szemináriumi dolgozat 2. kiselőadás 3. órai munka
Irodalomjegyzék
Schöpflin Aladár, A magyar irodalom története a XX. században, Bp., 1990. A magyar avantgárd irodalom olvasókönyve, szerk. Deréky Pál, Bp., Argumentum, 1998. A magyar irodalom története 1945-1975, I, szerk. Béládi Miklós, Bp., 1981. A magyar irodalom története 1945-1975, II/1-2, szerk. Béládi Miklós, Bp., 1986. A magyar irodalom története 1945-1975, III/1-2, szerk. Béládi Miklós, Rónay László, Bp., 1990. Kulcsár Szabó Ernő, A magyar irodalom története 1945-1991, Bp., 1993. A magyar irodalom történetei, III, szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, Bp., Gondolat, 2007. Magyar irodalom, szerk. Gintli Tibor, Bp., Akadémiai, 2010.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
magyar (BTK-BMAGY-NBHU) hu 6 Kötelező 3/3
magyar (BTK-MAGYAR-TMIN-NBHU) hu 6 Kötelező 3/3
magyar (BTK-I-BMAGY-NBEN) en 6 Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Vissza