Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bölcsészettudományi Kar
Szervezet
BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet
Kód
BBN-MIR15-233
Cím
Kortárs magyar irodalom
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2023/24/2
ECTS
3
Nyelv
hu
Oktatás célja
Tudás: A szakot elvégző hallgató tájékozott a kortárs magyar irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a kortárs irodalom legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében. A hallgató ismeri a kortárs magyar irodalom jellemző formáit és szövegtípusait, történeti folyamatainak és jelentős alkorszakainak fő sajátosságait, és azok tágabb európai és kulturális kontextusát. A hallgató ismeri az irodalomtudomány jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét. A hallgató tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén. Szakterületéhez szükséges szinten ismer legalább egy idegen nyelvet. Képesség: A hallgató képes értelmezni a kortárs magyar irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát. A hallgató átlátja a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban. A hallgató a kortárs magyar irodalom jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél. A hallgató képes a kortárs magyar irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket az irodalomtudomány szempontjából értelmezi. A szakterületén fölmerülő problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét mérlegelve képes kiválasztani és alkalmazni a megfelelő irodalomtudományi módszereket. Legalább egy idegen nyelven hatékonyan kommunikál írásban és szóban, valamint megérti az irodalomtudományhoz kapcsolódó szakmai szövegeket. Attitűd: A hallgató érti és elfogadja, hogy a nyelvi és irodalmi jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak. A hallgató képviseli a magyar és az európai identitás nyelvi, vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét.  A hallgató tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti. A hallgató az irodalomtudomány választott területein képes és törekszik az önképzésre. A hallgató törekszik szakmai nyelvtudásának fejlesztésére. Autonómia, felelősség: A hallgató kialakít olyan történetileg és világnézetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását. A hallgató felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van annak, hogy azok irodalomtudományi kontextusban szakmai értékelés tárgyát képezhetik és etikai következményekkel járhatnak. A hallgató a kortárs magyar irodalom területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében. A hallgató tudatosan képviseli az irodalomtudomány területén választott módszereit, és elfogadja, hogy más tudományágak eltérő módszertani sajátosságok mentén dolgoznak. A hallgató tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti. A hallgató az irodalomtudomány választott területein képes és törekszik az önképzésre. A hallgató törekszik szakmai nyelvtudásának fejlesztésére. Autonómia, felelősség: A hallgató kialakít olyan történetileg és világnézetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását. A hallgató felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van annak, hogy azok irodalomtudományi kontextusban szakmai értékelés tárgyát képezhetik és etikai következményekkel járhatnak. A hallgató a kortárs magyar irodalom területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében. A hallgató tudatosan képviseli az irodalomtudomány területén választott módszereit, és elfogadja, hogy más tudományágak eltérő módszertani sajátosságok mentén dolgoznak.
Tantárgy tartalma
A tantárgy a kortárs magyar irodalom egyes jelenségeit és alkotóit állítja a középpontba. A kurzus célja, hogy a hallgatók értelmezőként is megismerkedjenek a jelen irodalmi irányzataival, illetve a közelmúlt néhány kiemelkedő vagy jellemző alkotásával, és hogy ezen keresztül képet alkossanak a fontosabb poétikai változásokról, a reprezentatív műfajok történeti mintáiról, az innovatív és a megőrző stratégiákról. A kurzus célja az is, hogy elmélyítse az értelmezői eljárások ismeretét és használatát. Mindemellett a hallgatók megismerkedhetnek a tudományszak sajátos kérdésfeltevéseivel, beszédmódjával és módszereivel.
Számonkérés és értékelés
1. szemináriumi dolgozat 2. kiselőadás 3. órai munka
Irodalomjegyzék
Kulcsár Szabó Ernő, A magyar irodalom története 1945-1991, Bp., 1993. A magyar irodalom történetei, III, szerk. Szegedy-Maszák Mihály, Veres András, Bp., Gondolat, 2007. Magyar irodalom, szerk. Gintli Tibor, Bp., Akadémiai, 2010.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
CEEPUS (BTK-CEEPUS-NXXX) en Kötelező
Erasmus program keretében (BTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
magyar (BTK-BMAGY-NBHU) hu 6 Kötelező 3/3
Részképzés (BTK-RÉSZKÉP-NXHU) hu Kötelező
Részképzés (BTK-I-RÉSZKÉP-NXEN) en Kötelező
Vissza