Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Szervezet
BGGYK Fogyatékosság és Társadalmi Részvétel Intézet
Kód
F_EN23-2001
Cím
Experts by experience and peer support in the human services
Tervezett félév
Mindkét
Meghirdetve
2023/24/2
ECTS
6
Nyelv
en
Oktatás célja
A kurzus alkalmat ad a hallgatóknak, hogy megismerjék a tapasztalati tudás (a saját, megélt élményeken alapuló tudás) használatának különböző lehetőségeit a humán szolgáltatásokban, különösen szociális, egészségügyi területen. A témakörben bevezető elméleti ismereteket szereznek, majd a megvalósulás példáival dokumentált bevált gyakorlatok alapján és pedig magyarországi tapasztalati szakértőkkel, sorstárs segítőkkel, velük dolgozó más szakemberekkel való találkozások során ismerkednek meg, több tereplátogatás keretében is. A kurzus közvetett célja a hallgatóknak betekintést nyújtani több, rokon szakterület működésébe, ahol felnőtt klienseik is megjelenhetnek, valamint támogatni felkészülésüket a szakmák és szektorok közti együttműködésre, árnyalva alakuló szakmai identitásukat. Tanulási eredmények, kompetenciák: A kurzus résztvevői… Tudás: ismerik a tapasztalati tudás fogalmának több lehetséges értelmezését, és a tapasztalati tudás több alkalmazási területét. értik a hasonlóságokat és különbségeket a tapasztalati szakértői munka, sorstárs segítés különböző megvalósulási formái között a humán szolgáltatásokban. ismertetni tudnak konkrét eseteket, jó/ígéretes gyakorlatokat a témakörben. Képesség: elemezni, értékelni tudják a tapasztalati szakértők, sorstárs segítők tevékenységében rejlő lehetőségeket és kihívásokat a saját szakterületük és (leendő) munkájuk szempontjából. képesek szakmai beszélgetés folytatására tapasztalati szakértőkkel, és potenciálisan együttműködni velük közös feladat (projekt) megvalósításában. képesek összehasonlítani saját szűkebb szakterületük működését, sajátosságait más területekével, és azonosítani közös célokat és kooperációs lehetőségeket Attitűd: elismerik és tiszteletben tartják a tapasztalati tudás hozzáadott értékét a humán szolgáltatásokban. reflektíven és tudatosan viszonyulnak a tanulással szerzett szakmai tudásuk sajátosságaihoz és határaihoz Autonómia és felelősségvállalás: partneri szerepben működnek együtt tapasztalati szakértőkkel és a sajátjuktól eltérő szakmák, szakterületek képviselőivel képesek saját szakemberi szerepük hatalmi vonatkozásait felismerni és ezek kezeléséért felelősséget vállalni Experts by experience and peer support in the human services The course provides students an opportunity to explore the possible uses of experiential knowledge (knowledge stemming from lived experience) in the human services, especially in the social and health services. Students will acquire a core theoretical understanding of the topic and get familiar with concrete examples, through hearing and reading about documented practices, and, in the first place, by meeting Hungarian experts by experience, peer support workers and other professionals cooperating with them at field visits. Another, indirect goal of the course is to give insight into several fields serving – eventually the same- adult clients, support students’ preparation for cooperation and teamwork within and across services/professions, thereby shaping their developing professional identity.
Tantárgy tartalma
A tapasztalati tudás mint erőforrás: meghatározások, kapcsolódó fogalmak (pl. sorstársi támogatás, tapasztalati szakértelem, felépülés, koprodukció) A tapasztalati tudás néhány alkalmazási területe nemzetközi és magyar viszonylatban: függőségek, mentális egészség, fogyatékosság/rehabilitáció/önálló életvitel, hajléktalanság/szegénység Tapasztalati szakértők, sorstárs segítők a humán szolgáltatásokban: jellemzők, feladatok, képzés, munkaformák és -körülmények Együttműködés tapasztalati szakértőkkel, sorstárs segítőkkel, helyük a szolgáltatásokban Tapasztalati szakértők a szemléletformálás, érdekképviselet területén Jó/ígéretes gyakorlatok Tevékenységek: Bevezető előadások az oktatótól (elméleti háttér, nemzetközi és magyar kontextus stb.) és rövid előadások hallgatóktól választott források és releváns példák alapján, csoportos megbeszéléssel Filmek, videók közös megtekintése, elemzése Rövid tereplátogatások magyar szervezetekhez, ahol tapasztalati szakértők, sorstárs segítők tevékenykednek (Budapesten) Strukturált beszélgetések tapasztalati szakértőkkel, sorstárs segítőkkel különböző területekről (függőség, mentális egészség, fogyatékosság/rehabilitáció/önálló életvitel, hajléktalanság/szegénység), órai keretben ill. tereplátogatás során Experiential knowledge as a resource: definitions, related concepts (e.g., peer support, expertise by experience, recovery, co-production) • Selected fields of application, in international and Hungarian context: addiction, mental health, disability/rehabilitation/Independent Living, homelessness/poverty • Experts by experience, peer support workers in the human services: profiles, tasks, training, work modalities • Cooperation and teamwork with experts by experience, peer support workers • Good/promising practices, examples • Awareness-raising programmes and advocacy: case studies, methodological aspects
Számonkérés és értékelés
Aktív részvétel órákon és tereplátogatáson, legalább 1 rövid órai prezentáció (egyénileg vagy párban/csoportban), egyéni reflexió írása tereplátogatás nyomán, rövid dolgozat vagy projektfeladat (potenciálisan tapasztalati szakértővel együttműködésben készítve) Active participation in in-class discussions and field visits, a minimum of 1 short oral presentation in class (individually or in pair/group), individual reflection notes prepared after field visits, written assignment or project work possibly in cooperation with experts by experience.
Irodalomjegyzék
Bulyáki T., Gallai I., Harangozó J., Kaszás J. & Szabó L. (2020). Felépülés a mentális zavarból. Alkalmazott Pszichológia 20(2), 59 –76. http://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2020.2.59 Costas, Q., Kepe R., Szenográdi R., Nóvak, K., Bright, J., Eronen, J., Nrady, C. & Puurunen, H. (2018). Kézikönyv hajléktalan emberek önálló lakhatási programjainak megvalósításához II. – Útmutató sorstárs segítők bevonásához. Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei. https://www.bmszki.hu/sites/default/files/fajlok/node-468/Peer%20Guide_HU_FINAL.pdf   (Letöltés: 2023.04.23.) Gyöngyösi K., Balog Gy. & Erdőhegyi M. (2022). Részvételi kutatás szociális kérdésekről: gyakorlati tapasztalatok a hajléktalanság területéről. Metszetek – Társadalomtudományi folyóirat, 11(2), 40–61. https://doi.org/10.18392/metsz/2022/2/3 Magasi, S. & Papadimitriou, C. (2021). Peer Support Interventions in Physical Medicine and Rehabilitation: A Framework to Advance the Field. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, Volume 103, Issue 7, 222 – 229. https://doi.org/10.1016/j.apmr.2020.09.400. Petke Zs. & Tremkó M. (szerk.). (2018). Felépülés a függőségből: szerencsejáték és szerhasználat. Medicina. ISBN 978-963-226-670-1 (1.1., 1.2., 2.3., 3.1. fejezetek) További olvasmányok az aktuális kurzusleírásban szerepelnek. Barker, S.L., Maguire, N., Bishop, F. & Stopa, L. (2018). Peer support critical elements and experiences in supporting the homeless: A qualitative study. Journal of Community & Applied Social Psychology 28, 213 – 228. https://doi.org/10.1002/casp.2353 2. Fusar-Poli, P., Estradé, A., Stanghellini, G., Venables, J., Onwumere, J., Messas, G., Gilardi, L., Nelson, B., Patel, V., Bonoldi, I., Aragona, M., Cabrera, A., Rico, J., Hoque, A., Otaiku, J., Hunter, N., Tamelini, M.G., Maschião, L.F., Puchivailo, M.C., Piedade, V.L., Kéri, P., Kpodo, L., Sunkel, C., Bao, J., Shiers, D., Kuipers, E., Arango, C. and Maj, M. (2022). The lived experience of psychosis: a bottom-up review co-written by experts by experience and academics. World Psychiatry, 21: 168 –188. https://doi.org/10.1002/wps.20959 3. Magasi, S. & Papadimitriou, C. (2021). Peer Support Interventions in Physical Medicine and Rehabilitation: A Framework to Advance the Field. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, Volume 103, Issue 7, 222 – 229. https://doi.org/10.1016/j.apmr.2020.09.400. 4. Gillard., S., Fotser, R. & Sweeney, A. (2021). Experiential knowledge in mental health services, research and professional education. In McLaughlin, H., Beresford, P., Cameron, C., Casey, H. & Duffy, J. (eds.). The Routledge Handbook of Service User Involvement in Human Services Research and Education. Routledge, 41-53. ISBN 9780367523565. 5. Rácz, J., Kassai, S., Pintér, J.N., Benedeczki, P., Dobó-Nagy, Zs., Horváth, Zs. & Gyarmathy, V. A. (2015). The Therapeutic Journeys of Recovering Helpers – an Interpretative Phenomenological Analysis. International Journal of Mental Health and Addiction 13, 751–757 (2015). https://doi.org/10.1007/s11469-015-9560-3

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
Erasmus program keretében (BGGYK-ERASMUS-NXXX) en
gyógypedagógia (BGGYK-GYP-NBHU) hu 6
Vissza