Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Szervezet
PPK Neveléstudományi Intézet
Kód
PEDB17-119
Cím
Nevelés- és oktatáslélektan
Tervezett félév
Mindkét
ECTS
5
Nyelv
en
Oktatás célja
Cél A kurzus a nevelést, mint szocializációs folyamatot mutatja be, azonos hangsúlyt helyez a szülő-gyerek kapcsolat és az intézményes (óvodai, iskolai) nevelési folyamat elemzésére. Az intézményes nevelésről alkotott modellek keretében a hallgatók tájékozódhatnak a pszichológiai irányzatok és az oktatásban alkalmazott módszertani megközelítésmódok összefüggéseiről, az iskola, mint szervezet működési jellemzőiről és az iskolai kortárscsoportoknak a gyermekekre/fiatalokra gyakorolt hatásairól. A tantárgy specifikus figyelmet fordít a tanulók közti egyéni különbségek megértésére és a különbségekhez alkalmazkodó nevelési eljárások kialakítására, ezen belül részletesen foglalkozik a fogyatékosság és a tehetség kérdéseivel, a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek azonosításával valamint intézményes nevelésükkel. A tantárgy célja az oktatási folyamatok hatékonyságát befolyásoló pszichológiai folyamatok azonosítása, az oktatási módszerek, szervezési módok és elvek, értékelési és visszajelzési folyamatok gyakorlati alkalmazásának egyéni és intézményes szintű következményeinek meg- és felismerése. Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: ·         Alapvető ismeretei vannak a pedagógia területén, a pszichológia nevelésben, oktatásban, emberi kapcsolatokban való alkalmazásáról. ·         Ismeri a tanulás stratégiáit, módszereit, a tanulás és tanítás, nevelés támogatásának eljárásait különböző életkorú és kulturális hátterű tanulók esetében. ·         Ismeri a különböző tanulói csoportok heterogenitásának jellemzőit, tisztában van az eltérő társadalmi hátterű, eltérő tanulási utakon érkező gyermekek, fiatalok nevelésének, oktatásának különböző lehetőségeivel. ·         Érti az együttműködés és társas kapcsolatok szerepét a társadalmi kohézió és közjó szolgálatában, azonosítja és értelmezi ebben a pedagógiai segítő szerepét. attitűd: ·         Tudatos a tanulás és tanítás támogatásában, a nevelési célok megvalósításában humánus, megértő, elfogadó, hiteles segítő. ·         Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét. ·         Munkája során problémaérzékeny, megoldásai során a gyakorlat és az elmélet által felkínáltakat mérlegeli reflektív, elfogadja, hogy a hibázás a tanulás, továbblépés erőforrása lehet. képesség: ·         A pedagógia és társdiszciplínák köréből származó információk gyűjtésében, követésében képes az adott feladatban releváns nézőpontok szerint választani, ezeket munkájában, feladataiban alkalmazni vagy erre javaslatot tenni. ·         Képes a tapasztalatból származó bizonyítékokat és szükség esetén tudományos érveket felsorakoztatni az egyes iskolai és iskolán kívüli nevelési-oktatási hatások, modellek alkalmazási lehetőségei kapcsán. ·         Képes a tanulókhoz és a környezethez is alkalmazkodó, adaptív pedagógiai megoldások azonosítására és alkalmazására; a tanítás és tanulás szereplőinek segítséget adni feladataik ellátásához, szakmai repertoárjából ki tudja választani az adott esetben releváns megoldást, s azt személyre szólóan megtervezni, az adott tanulócsoporthoz illeszkedően autonómia-felelősségvállalás: ·         Kutatási és projektfeladataiért felelősséget vállal. Célhatékony az idő és energia felhasználásban. Saját, esetleg korlátozott önállósággal végzett feladatától függetlenül a kutatás, projekt egészéért érzi felelősségét. ·         Döntéseit kompetenciáinak reális ismeretében, felelősségének tudatában hozza meg
Tantárgy tartalma
Tartalom Fő tartalmi, tematikai egységek 1. Ökológiai pszichológiai, rendszer szemléletű megközelítések, - a szocializáció alapfolyamatai 2. Nevelési stílusok, megjelenési formáik eltérő kulturális környezetben 3. A pedagógus és család kapcsolattartása, szerepütközések és kommunikációs kihívások 4. A tanulók kognitív stílusa és a személyiségstílusa, mint az egyéni különbségek alapja az oktatásban, biológiai-kulturális különbségek és pedagógiai reagálás 5. Speciális szükséglettel rendelkező gyermekek fogyatékosságok, autizmus) 6. Specifikus tanulási zavarok és az aktivitás zavarai 7. A korai és a késői érés következményei az iskolai karrierben: A tehetség definíciói és az azonosítás kérdése, tehetségtípusok, a tehetséggondozás lehetséges formái 8. Az oktatás gyakorlatát befolyásoló pszichológiai elméletek (humanisztikus és konstruktivista elméleteke, a metakognitív tanulás, a teljesítményszorongást növelő és csökkentő oktatási helyzetek) 9. Motiváció – énhatékonyság, öndetermináció, önszabályozó tanulás, elvárás-érték elmélet (az osztályozás és értékelés szerepe az énkép alakításában) 10. Laikus és szakértői sémák a pedagógiai gondolkodásban; minősítő vs. megértő attitűd, a tanár, mint facilitátor – a Carkhuff modell, a tanári hatalom forrásai 11. Társas rendszerek közötti átlépések, iskolai életút, életpálya-tervezés: átvezetés(ek) (transition-planning)az iskolai életpálya-tervezési tanácsadás (guidance counselling) 12. Az iskola, mint szervezet: az iskolai társas kapcsolatok és értékek (iskola klíma, osztályklíma, értékek), a szociális kompetenciák jelentősége 13. Tanárközpontú és tanulóközpontú pszichológiai alapelvek, - a reformpedagógiák és az alternatív pedagógiai programok pszichológiai szempontú értelmezése Tervezett hallgatói tevékenységek, feladatok (órai és órán kívüli) ·         Csoportok megismerésének eszköztára (pl. szociometria, értékvizsgálat) – saját élményű adatfeldolgozás ·         Az iskolakészültséggel kapcsolatos szempontok és megismerésüket támogató feladatok (csoportmunka keretében munkák elemzése) ·         Differenciált feladatok biztosításának eszköztára – kooperatív csoportfeladat ·         Tanulási stílusok és preferenciák, megnyilvánulási formáik, mérésük és jelentőségük – saját élményű ·         Kihívást jelentő kommunikációs helyzetek – szimulációs szerepjáték ·         Az életpálya-orientációt támogató tevékenységek – csoportos ötletbörze Tanítási módszerek ·         előadás, magyarázat, megbeszélés ·         kooperatív csoportfeladat ·         házi feladat (beadandó)
Számonkérés és értékelés
Értékelési rendszer Követelmények ·         A jegyszerzés előfeltétele a HKR szerinti jelenlét, amelyet minden órán rögzít az oktató (maximum 3 hiányzás) Értékelés módja ·         gyakorlati jegy Értékelés szempontjai ·         évközi beadandók: csoportmunka 30, egy diák egyéni megismerésről készített összegző beszámoló 30%, a kollokvium a félév során megadott tételjegyzék alapján 40%
Irodalomjegyzék
Irodalom ·         Balogh László (2004). A tehetség azonosítása. In: Balogh L. (szerk.): Iskolai tehetséggondozás. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen. 56–65. ·         Berta Ferenc, Farkas Mária, Pattermann Kinga et alii (2009): Szülők. Módszertani ajánlások a szülőkkel való együttműködéshez. a Biztos Kezdet program munkatársai számára. Módszertani kézikönyv II. kötet. Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet – Gyerekesély Budapest – Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest. [URL: http://www.csagyi.hu/images/stories/projektek/Biztos_Kezdet_M%C3%B3dszertani_K%C3%A9zik%C3%B6nyvek_Sz%C3%BCl%C5%91k.pdf] ·         Katona Nóra (2009). Motiváció és önszabályozó tanulás. Pedagógusképzés, 7. 2–3. 129–158. ·         Kovács Anikó- Katona Nóra  (2010): „Híd a munka világába” a Dobbantóban. Új pedagógiai szemle, 60. 10–12. 123–137. ·         Paksi Borbála, Demetrovics Zsolt, Nyírády Adrienn et alii (2006): A magyarországi iskolai drog prevenciós programok jellemzői. Addiktulógia, 5. 1–2. 5–36. ·         Pataky Nóra (2014) Megküzdés és tehetség. In:  Dávid Imre, Fülöp Márta, Pataky Nóra et alii (szerk.): Stressz, megküzdés, versengés, konfliktusok. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. 67–123. ·         Holecz Anita és Molnár Szandra (2014). Pedagógusok pozitív pszichológiai tükörben: a jóllétet erősítő tényezők jellemzői a pályán. Iskolakultúra, 14. 10. 3–14. ·         Jennings, P. A., Frank, J. L., Snowberg, K. E. et alii (2013): Improving classroom learning environments by Cultivating Awareness and Resilience in Education (CARE): Results of a randomized controlled trial. School Psychology Quarterly, 28. 4. 374–390. ·         Tóth L. (Sine anno): Pszichológia a tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen.

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
pedagógia (PPK-PED-NBHU) hu 6 Kötelező 2/3
Vissza