Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Szervezet
PPK Pszichológiai Intézet
Kód
PSZB17-130:2
Cím
Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés
Tervezett félév
Mindkét
Meghirdetve
2024/25/1
ECTS
3
Nyelv
en
Oktatás célja
Oktatás célja A tárgy képzési célja: A kurzus során áttekintjük a kvalitatív kutatások térnyerésének okait, megvizsgáljuk más tudományterületek kutatás-módszertani hatásait és jelenlegi helyét a pszichológiában. Gyakorlati szempontból elemezzük, mi számít kvalitatív adatnak, az adatok hogyan dolgozhatók fel, a kvalitatív kutatási eredmények hogyan illeszkednek a kvantitatív kutatásokhoz. A gyakorlatokon a hallgatók megismerkednek a kvalitatív kutatómunka lényeges módszereivel (interjú, fókuszcsoport, tartalomelemzés, megfigyelés, terepvizsgálat). Cél, hogy feladatokon keresztül – sajátélmény-szerűen – olyan kompetenciákat sajátítsanak el, amelyekkel képesek az egyes módszereket alkalmazni: felismerni, hogy egy adott kérdés megválaszolásához alkalmas lehet a módszer, meg tudják tervezni a vizsgálatot, el tudják végezni az adatgyűjtést és elemezni tudják az adatokat, értelmezni az eredményeket. Mindemellett ismerjék a módszerekhez kapcsolódó speciális etikai kérdéseket is. A tárgy két (választható) kurzus keretében érhető el a képzésben: -          Módszertan gyakorlat II. – Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés -          Módszertan gyakorlat II. – Megfigyelés és terepvizsgálat Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: ·         Ismeri a kvalitatív és kvantitatív megközelítés általános elveit, ezek különbségeit. ·         Ismeri a módszerekhez kapcsolódó etikai szempontokat. ·         Ismeri az alkalmazott módszerek kutatásmódszertani szempontjait, alkalmazási lehetőségeit és előkészítésének elvégzésének lépéseit. attitűd: ·         Elkötelezett, hogy a kvalitatív kutatásokban betartsa a szakmai elveket. ·         Fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és rugalmas megvalósítást. ·         Nyitottság új ismeretek, szemléletmódok befogadására. ·         Együttműködő a kurzus oktatójával és többi résztvevőjével. ·         Komolyan veszi a titoktartást (ha a kurzus menetén /pl. tantermi gyakorlatok során/ érzékeny információk hangzanak el) képesség: ·         Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes. ·         Képes megtervezni és kivitelezni kvalitatív kutatómunkát. ·         Képes az eredményeket etikusan és szakszerűen bemutatni.
Tantárgy tartalma
Tantárgy tartalma Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Fő tartalmi, tematikai egységek ·         A kvalitatív kutatások helye a pszichológiában: módszerek válsága és megújulási kísérletek történeti perspektívában; a jelen kihívásai: csalás, replikálhatóság ·         Mi a kvalitatív kutatás tárgya? Az etnometodológia példája ·         A minőség kérdése a kvantitatív és kvalitatív kutatásokban, a kvalitatív kutatási adat, mintavételi eljárások, az elemszám kérdése a kvalitatív kutatás során ·         Az interjú, mint kvalitatív kutatási módszertan ·         A fókuszcsoport-interjú, mint kvalitatív módszer ·         A fókuszcsoport, mint folyamat áttekintése ·         A szövegelemzés fajtái. A kvalitatív tartalomelemzés, mint módszer ·         Kvalitatív adatok a szavakon túl: vizuális adatok, fotó, film és terepmegfigyelések ·         Tartalomelemzés a gyakorlatban ·         Kvalitatív kutatási eredmények közlése Megfigyelés és terepvizsgálat Fő tartalmi, tematikai egységek ·         A kvalitatív kutatások helye a pszichológiában: módszerek válsága és megújulási kísérletek történeti perspektívában; a jelen kihívásai: csalás, replikálhatóság ·         Mi a kvalitatív kutatás tárgya? Az etnometodológia példája ·         A minőség kérdése a kvantitatív és kvalitatív kutatásokban, a kvalitatív kutatási adat, mintavételi eljárások, az elemszám kérdése a kvalitatív kutatás során ·         Kvalitatív adatok a szavakon túl: vizuális adatok, fotó, film és terepmegfigyelések ·         Megfigyelés a gyakorlatban. Alkalmazási területek, tervezés és végrehajtás. ·         Fényképezés, filmfelvétel kutatás közben ·         Tartalomelemzés képeken – filmfelvételeken. ·         Sűrű leírás ·         A terepvizsgálat meghatározása ·         Terepkutatás tervezése ·         Kvalitatív kutatási eredmények közlése Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek ·         önálló szakirodalom-feldolgozás ·         hallgatói kiselőadások - esettanulmányok ·         jegyzőkönyv készítés ·         önálló interjúkészítés/megfigyelés végzése ·         szemináriumi dolgozat
Számonkérés és értékelés
Számonkérési és értékelési rendszere Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: követelmények ·         A jegyszerzés feltétele az órákon való jelenlét és aktív részvétel (a HKR és TVSZ figyelembevételével) ·         Feltétel a gyakorlatvezető által kiadott feladatok határidőre való elvégzése ·         További feltétel a félévvégi ZH megírása. Elégtelen ZH (és pót ZH) esetén a kurzus nem teljesíthető! az értékelés módja: gyakorlati jegy az értékelés szempontjai: ·         aktív részvétel ·         zárthelyi dolgozatok legalább elégséges teljesítése ·         feladatok határidőre való, pontos elkészítése FIGYELEM! Az egyes teljesítési feltételeket és azok súlyát a végső, félévvégi jegyben, az adott kurzus vezetője (adott félévre) határozza meg! (lásd tantárgy tematikák)
Irodalomjegyzék
Irodalom Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Kötelező irodalom ·         Bodor P. (2013) Szavak, képek, jelentés: Kvalitatív kutatási olvasókönyv. Budapest, L’Harmattan. ·         Gelencsér K. (2003) Grounded theory. Szociológiai Szemle, (1.). 143–154. o. ·         Kvale, S. (2005): Az interjú. Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikáiba. Budapest, Jószöveg Műhely. ·         Szokolszky Á. (2004) Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest. ·         Sztompka, P. (2011) Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer. Gondolat Kiadó – PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest-Pécs. (letölthető: http://www.commonline.hu/sites/default/files/COMMONLINE_DOCS/TAMOP_Kiadvanyok/Sztompka%20-%20Vizualis%20szociologia/Sztompka.html) Ajánlott irodalom ·         Argelander, H. (2006) Az első pszichoterápiás interjú. SpringerMed, Budapest. ·         Bell, P. (2001) Content analysis of visual images. In. van Leeuwen, T. és Jewitt, C. (eds.) Handbook of Visual Analysis. SAGE Publications Ltd., London. 10-34. o. ·         Lee, T. W. (1999) Qualitative Methods in Organizational Research. SAGE Publications, London. Oktatási segédanyagok Szokolszky Á (2006) Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok. (letölthető: http://mek.oszk.hu/04800/04897/) Megfigyelés és terepvizsgálat Kötelező irodalom ·         Bodor P. (2013) Szavak, képek, jelentés: Kvalitatív kutatási olvasókönyv. Budapest, L’Harmattan. ·         Geertz, C. (2001): Sűrű leírás. Út a kultúra értelmező elméletéhez. In Az értelmezés hatalma. Osiris Kiadó, Budapest. 194-226. ·         Letenyei L. (2004) Településkutatás I-II. Módszertani kézikönyv és szöveggyűjtemény. TeTT könyvek, Budapest. (letölthető: http://www.tettconsult.eu/new/aloldalak/tettbooks/telepkutatas.htm) ·         Szokolszky Á. (2004) Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest. ·         Sztompka, P. (2011) Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer. Gondolat Kiadó – PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest-Pécs. (letölthető: http://www.commonline.hu/sites/default/files/COMMONLINE_DOCS/TAMOP_Kiadvanyok/Sztompka%20-%20Vizualis%20szociologia/Sztompka.html) Ajánlott irodalom ·         Barley, N. (2006) Egy zöldfülű antropológus kalandjai. Feljegyzések a sárkunyhóból. Typotex Kiadó, Budapest ·         Faragó K. (2005) A kockázatvállalás vizsgálata terepkísérletben. Magyar Pszichológiai Szemle. 60(3), 343-370. ·         Kunt E. (1995) Fotóantropológia: fényképezés és kultúrakutatás. Árkádiusz, Miskolc-Budapest. Oktatási segédanyagok Szokolszky Á (2006) Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok. (letölthető: http://mek.oszk.hu/04800/04897/)

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
pszichológia (PPK-PSZ-NBHU) hu 6 Kötelező 2/3
Vissza