Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Pedagógiai és Pszichológiai Kar
- Szervezet
- PPK Pszichológiai Intézet
- Kód
- PSZB17-130:2
- Cím
- Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés
- Tervezett félév
- Mindkét
- Meghirdetve
- 2024/25/1
- ECTS
- 3
- Nyelv
- en
- Oktatás célja
- Oktatás célja A tárgy képzési célja: A kurzus során áttekintjük a kvalitatív kutatások térnyerésének okait, megvizsgáljuk más tudományterületek kutatás-módszertani hatásait és jelenlegi helyét a pszichológiában. Gyakorlati szempontból elemezzük, mi számít kvalitatív adatnak, az adatok hogyan dolgozhatók fel, a kvalitatív kutatási eredmények hogyan illeszkednek a kvantitatív kutatásokhoz. A gyakorlatokon a hallgatók megismerkednek a kvalitatív kutatómunka lényeges módszereivel (interjú, fókuszcsoport, tartalomelemzés, megfigyelés, terepvizsgálat). Cél, hogy feladatokon keresztül – sajátélmény-szerűen – olyan kompetenciákat sajátítsanak el, amelyekkel képesek az egyes módszereket alkalmazni: felismerni, hogy egy adott kérdés megválaszolásához alkalmas lehet a módszer, meg tudják tervezni a vizsgálatot, el tudják végezni az adatgyűjtést és elemezni tudják az adatokat, értelmezni az eredményeket. Mindemellett ismerjék a módszerekhez kapcsolódó speciális etikai kérdéseket is. A tárgy két (választható) kurzus keretében érhető el a képzésben: - Módszertan gyakorlat II. – Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés - Módszertan gyakorlat II. – Megfigyelés és terepvizsgálat Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: · Ismeri a kvalitatív és kvantitatív megközelítés általános elveit, ezek különbségeit. · Ismeri a módszerekhez kapcsolódó etikai szempontokat. · Ismeri az alkalmazott módszerek kutatásmódszertani szempontjait, alkalmazási lehetőségeit és előkészítésének elvégzésének lépéseit. attitűd: · Elkötelezett, hogy a kvalitatív kutatásokban betartsa a szakmai elveket. · Fontosnak tartja az alapos felkészülést, tervezést és rugalmas megvalósítást. · Nyitottság új ismeretek, szemléletmódok befogadására. · Együttműködő a kurzus oktatójával és többi résztvevőjével. · Komolyan veszi a titoktartást (ha a kurzus menetén /pl. tantermi gyakorlatok során/ érzékeny információk hangzanak el) képesség: · Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes. · Képes megtervezni és kivitelezni kvalitatív kutatómunkát. · Képes az eredményeket etikusan és szakszerűen bemutatni.
- Tantárgy tartalma
- Tantárgy tartalma Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Fő tartalmi, tematikai egységek · A kvalitatív kutatások helye a pszichológiában: módszerek válsága és megújulási kísérletek történeti perspektívában; a jelen kihívásai: csalás, replikálhatóság · Mi a kvalitatív kutatás tárgya? Az etnometodológia példája · A minőség kérdése a kvantitatív és kvalitatív kutatásokban, a kvalitatív kutatási adat, mintavételi eljárások, az elemszám kérdése a kvalitatív kutatás során · Az interjú, mint kvalitatív kutatási módszertan · A fókuszcsoport-interjú, mint kvalitatív módszer · A fókuszcsoport, mint folyamat áttekintése · A szövegelemzés fajtái. A kvalitatív tartalomelemzés, mint módszer · Kvalitatív adatok a szavakon túl: vizuális adatok, fotó, film és terepmegfigyelések · Tartalomelemzés a gyakorlatban · Kvalitatív kutatási eredmények közlése Megfigyelés és terepvizsgálat Fő tartalmi, tematikai egységek · A kvalitatív kutatások helye a pszichológiában: módszerek válsága és megújulási kísérletek történeti perspektívában; a jelen kihívásai: csalás, replikálhatóság · Mi a kvalitatív kutatás tárgya? Az etnometodológia példája · A minőség kérdése a kvantitatív és kvalitatív kutatásokban, a kvalitatív kutatási adat, mintavételi eljárások, az elemszám kérdése a kvalitatív kutatás során · Kvalitatív adatok a szavakon túl: vizuális adatok, fotó, film és terepmegfigyelések · Megfigyelés a gyakorlatban. Alkalmazási területek, tervezés és végrehajtás. · Fényképezés, filmfelvétel kutatás közben · Tartalomelemzés képeken – filmfelvételeken. · Sűrű leírás · A terepvizsgálat meghatározása · Terepkutatás tervezése · Kvalitatív kutatási eredmények közlése Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek · önálló szakirodalom-feldolgozás · hallgatói kiselőadások - esettanulmányok · jegyzőkönyv készítés · önálló interjúkészítés/megfigyelés végzése · szemináriumi dolgozat
- Számonkérés és értékelés
- Számonkérési és értékelési rendszere Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: követelmények · A jegyszerzés feltétele az órákon való jelenlét és aktív részvétel (a HKR és TVSZ figyelembevételével) · Feltétel a gyakorlatvezető által kiadott feladatok határidőre való elvégzése · További feltétel a félévvégi ZH megírása. Elégtelen ZH (és pót ZH) esetén a kurzus nem teljesíthető! az értékelés módja: gyakorlati jegy az értékelés szempontjai: · aktív részvétel · zárthelyi dolgozatok legalább elégséges teljesítése · feladatok határidőre való, pontos elkészítése FIGYELEM! Az egyes teljesítési feltételeket és azok súlyát a végső, félévvégi jegyben, az adott kurzus vezetője (adott félévre) határozza meg! (lásd tantárgy tematikák)
- Irodalomjegyzék
- Irodalom Interjú, fókuszcsoport és tartalomelemzés Kötelező irodalom · Bodor P. (2013) Szavak, képek, jelentés: Kvalitatív kutatási olvasókönyv. Budapest, L’Harmattan. · Gelencsér K. (2003) Grounded theory. Szociológiai Szemle, (1.). 143–154. o. · Kvale, S. (2005): Az interjú. Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikáiba. Budapest, Jószöveg Műhely. · Szokolszky Á. (2004) Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest. · Sztompka, P. (2011) Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer. Gondolat Kiadó – PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest-Pécs. (letölthető: http://www.commonline.hu/sites/default/files/COMMONLINE_DOCS/TAMOP_Kiadvanyok/Sztompka%20-%20Vizualis%20szociologia/Sztompka.html) Ajánlott irodalom · Argelander, H. (2006) Az első pszichoterápiás interjú. SpringerMed, Budapest. · Bell, P. (2001) Content analysis of visual images. In. van Leeuwen, T. és Jewitt, C. (eds.) Handbook of Visual Analysis. SAGE Publications Ltd., London. 10-34. o. · Lee, T. W. (1999) Qualitative Methods in Organizational Research. SAGE Publications, London. Oktatási segédanyagok Szokolszky Á (2006) Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok. (letölthető: http://mek.oszk.hu/04800/04897/) Megfigyelés és terepvizsgálat Kötelező irodalom · Bodor P. (2013) Szavak, képek, jelentés: Kvalitatív kutatási olvasókönyv. Budapest, L’Harmattan. · Geertz, C. (2001): Sűrű leírás. Út a kultúra értelmező elméletéhez. In Az értelmezés hatalma. Osiris Kiadó, Budapest. 194-226. · Letenyei L. (2004) Településkutatás I-II. Módszertani kézikönyv és szöveggyűjtemény. TeTT könyvek, Budapest. (letölthető: http://www.tettconsult.eu/new/aloldalak/tettbooks/telepkutatas.htm) · Szokolszky Á. (2004) Kutatómunka a pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest. · Sztompka, P. (2011) Vizuális szociológia. A fényképezés mint kutatási módszer. Gondolat Kiadó – PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék, Budapest-Pécs. (letölthető: http://www.commonline.hu/sites/default/files/COMMONLINE_DOCS/TAMOP_Kiadvanyok/Sztompka%20-%20Vizualis%20szociologia/Sztompka.html) Ajánlott irodalom · Barley, N. (2006) Egy zöldfülű antropológus kalandjai. Feljegyzések a sárkunyhóból. Typotex Kiadó, Budapest · Faragó K. (2005) A kockázatvállalás vizsgálata terepkísérletben. Magyar Pszichológiai Szemle. 60(3), 343-370. · Kunt E. (1995) Fotóantropológia: fényképezés és kultúrakutatás. Árkádiusz, Miskolc-Budapest. Oktatási segédanyagok Szokolszky Á (2006) Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok. (letölthető: http://mek.oszk.hu/04800/04897/)
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) | en | Kötelező | |||
pszichológia (PPK-PSZ-NBHU) | hu | 6 | Kötelező | 2/3 |