Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak
- Kar
- Pedagógiai és Pszichológiai Kar
- Szervezet
- PPK Pszichológiai Intézet
- Kód
- PSZB17-212
- Cím
- Kognitív pszichológia 2.
- Tervezett félév
- Mindkét
- Meghirdetve
- 2024/25/1
- ECTS
- 3
- Nyelv
- en
- Oktatás célja
- A tárgy képzési célja: A kurzus célja, hogy a kognitív pszichológiai előadások anyagát kiegészítve bemutassa azokat a fontosabb módszertani eszközöket, kísérleti paradigmákat, amelyek segítségével a kutatók alátámaszthatják elméleteiket. Fő szempont, hogy a hallgatók a gyakorlatban, saját tapasztalat szerzésével ismerkedhessenek meg a kísérletezés technikájával és alapszabályaival, az alkalmazott eszköztárral és az eredmények értelmezésének főbb kritériumaival. Az órán bemutatott vizsgálatok elvégzése, és a folyamatos számonkérés az előadás tananyagának elsajátítását, valamint a szigorlatra való sikeres felkészülést igyekszik elősegíteni. Továbbá a kurzus célja, hogy hozzájáruljon a angol szaknyelvi kompetenciák fejlesztéséhez az angol nyelvű szakirodalom felhasználásának, valamint tudományos igényű szövegek elkészítésének gyakorlásán keresztül. Tanulási eredmények, kompetenciák tudás: kísérletek logikai felépítésének megértése és átlátása alapvető kísérleti paradigmák megismerése és megértése a kísérletezés jelentőségének megértése attitűd: a kísérleti adatgyűjtés fontosságának és lehetőségeinek megértése képesség: tudományos kéziratok módszertani részének megértése és a kutatási kérdés átlátása a vizuálisan ábrázolt eredmények értő olvasása és feldolgozása kririkus szemlélet, kérdések megfogalmazásának képessége angol nyelvű szakirodalom készségszintű felhasználása empirikus tanulmányok elkészítése angol nyelven
- Tantárgy tartalma
- Fő tartalmi, tematikai egységek 1. Bevezetés, a félév anyagának ismertetése. 2. Látás 1. 3. Látás 2. 4. Hallás 5. Figyelem 6. Emlékezés 1 7. Emlékezés 2 8. őszi/tavaszi szünet 9. Emlékezés 3 10. Emlékezés 4 11. Tudat, todatosság, végrehajtó működések 12. Érzelem, döntés 13. Problémamegoldás Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek Az órák felépítése 1. Zárthelyi dolgozatok (10 perc); 2. Elméleti háttér ismétlése (20 perc); 3. A gyakorlati feladatok megoldása (20 perc); 4. Az eredmények értékelési és feldolgozási módjának ismertetése (15 perc); 4. prezentáció (20 perc)
- Számonkérés és értékelés
- Követelmények és az értékelés módja, szempontjai: Követelmények és értékelési szempontok Az óra látogatása kötelező (max. 3 hiányzás). A gyakorlati feladatok elvégzése érdekében fontos a pontos megjelenés. Hiányzásnak minősül a 20 percnél nagyobb késés. A félév végén gyakorlati jegy szerezhető, az alábbi részfeladatok pontszámaiból: i) Zh ii) prezentáció iii) jegyzőkönyv További pontszerzés lehetséges kísérletben kísérleti személyként való részvétel esetén. az értékelés módja: A félév során összesen 75 (25+25+25) pontot lehet szerezni. Ponthatárok: 43-50=2; 51-58=3; 59-66=4; 67-75=5. az értékelés szempontjai: Zárthelyi dolgozatok Összesen 10 feleletválasztós Zh lesz a félév során (egyenként max. 5 pontért), amelyekből tetszőleges 5 eredményét lehet felhasználni. Összességében legalább 10 pontot el kell érni. A Zh anyagát az oktató az előző órán jelöli meg. Ezek minden esetben tankönyvrészletek. Feladat a pontos, értő feldolgozás. A ZH nyelve angol. Max 25 pont. Jegyzőkönyvek Az órán elvégzett kísérletek instrukcióját ismertető, eredményeit rögzítő rövid angol nyelvű leírások, amelyekben mindenki a saját adatát dolgozza fel (kivéve, ha az egész csoport eredménye a fontos). A sikeres feldolgozásnak nem feltétele a statisztikai elemzés elvégzése. Minden jegyzőkönyv 5 pontot ér. Ha egy órán több feladatot végzünk el, csak az egyiket kell dokumentálni. Összességében legalább 10 pontot kell elérni. A cél az órai feladatok pontos, értő elvégzése és a főbb feldolgozási/elemzési módszerek elsajátítása. Felépítés: a kísérlet célja (általános elméleti kérdés), hipotézis, felhasznált eszközök, eljárás ismertetése, eredmények leírása és ábrázolása (táblázat, grafikon), eredmények értelmezése, fontos kísérleti hatások kiemelése. Max. 25 pont. Prezentáció Az adott óra anyagához kapcsolódó jelenség bemutatása, illetve részletes szakmai magyarázata. A feladat részét képezi az önálló szakirodalmi keresés, a gyakorlati vonatkozások és az elmélet értő összekapcsolás. Az oktató minden témához megad egy angol nyelvű kötelezően felhasználandó szakirodalmat, melyen túl legalább két cikk feldolgozása szükséges a prezentációhoz. A két tanulmányból legalább az egyiknek angol nyelvűnek kell lennie. A prezentáció anyagát (ppt, prezi, stb.) a prezentáció napján írásban is le kell adni (moodle). Max. 25 pont.
- Irodalomjegyzék
- Kötelező irodalom Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Lutz, C. (2014). Introduction to Psychology (16th Revised ed. edition). Eysenck, M., Keane, M.T. (2015): Cognitive Psychology: A Student's Handbook, 7th Edition. Psychology Press, London Az adott prezentációhoz tartozó, a kurzus vezetője által kijelölt tanulmány (egyénenként téma függvényében változó)
Kurzus szakjai
Név (kód) | Nyelv | Szint | Kötelező | Tanév | ... |
---|---|---|---|---|---|
Erasmus program keretében (PPK-ERASMUS-NXXX) | en | Kötelező | |||
pszichológia (PPK-PSZ-NBHU) | hu | 6 | Kötelező | 2/3 |