Kurzus nemzetközi vendég- és részidős hallgatóknak

Kar
Természettudományi Kar
Szervezet
TTK Növényélettani és Molekuláris Növénybiológiai Tanszék
Kód
phoplanb22em
Cím
Növényi fotobiológia EA
Tervezett félév
Tavaszi
Meghirdetve
2024/25/2
ECTS
3
Nyelv
en
Oktatás célja
Kompetenciák: Tudás: Ismeri a fény fizikai jellemzőit és interakcióit az élő szervezetekkel. Ismeri a fény, mint energiaforrás szerepét a fotoautotróf anyagcserét folytató élő szervezetek számára, átlátja a fényenergia kémiai kötési energiává történő konvertálásának folyamatát Átlátja a fotoszintetikus apparátus felépülését és le tudja írni annak működését szárazföldi növény, zöldalga (Viridiplantae/Chlorophyta), kova- és barnaalga (Chromista/Bacillariophyceae; Phaeophyceae), valamint cianobaktérium (Cyanobacteria) modelleken. Ismeri a nem-fotokémiai kioltás lehetőségeit Tisztában van a zárvatermő növények fény által szabályozott életfolyamataival. Átlátja az Arabidopsis thaliana modell fotoreceptor-rendszereit, azok működését, illetve az azok által szabályozott jelátviteli útvonalakat Ismeri a csírázás és a virágzás fotobiológiai aspektusainak részleteit Tisztában van a fény, mint életfolyamatokat gátló környezeti faktor aspektusaival, átlátja a fény által a fotoszintetikus apparátusban okozott károsodásokat, és azok élettani kivédésének lehetőségeit. Képesség: Képes a növényi életfolyamatok fotobiológiai aspektusainak holisztikus jellemzésére Képes a megszerzett tudását alkalmazni hétköznapi növénybiológiai jelenségek magyarázatára. Ismeretei alapján rendelkezik a természettudományos tényeken nyugvó racionális érvelés képességével. Képes a fotoszintézis és a növényi fotobiológia témakörében szakszerűen kifejezni magát mind szóban, mind írásban. Attitűd: Elkötelezett a tudományterületen szerzett ismereteinek integrációjára a biológia tudományában szerzett holisztikus tudásába Nyitott a tudományos megalapozottságú ismeretekre, integratív szemléletre. Elkötelezett az ismereteinek folyamatos bővítésében, igénye van új kompetenciák elsajátítására. Törekszik arra, hogy környezetében a fény és az élő szervezet viszonyának témakörében felelős véleményt nyilvánítson. Törekszik arra, hogy ismereteit közérthető, de korrekt módon átadja. Autonómia és felelősség: Képes önállóan áttekinteni a fotoszintézist és a fény által szabályozott növényi életfolyamatokat érintő alapvető kérdéseket, képes ezekről érdemben beszámolni és összeállításokat készíteni. Képes megadott témakörben önálló szakirodalmi tájékozódásra, az összegyűjtött információ rendszerezésére és bemutatására. Felelősséget érez a tudományosan megalapozott ismeretek átadására. Szakmai és nem szakmai körökben felelősen nyilvánít véleményt növényi fotobiológiai kérdésekről.
Tantárgy tartalma
A tárgy célja a növények, mint fotoautotróf élő szervezetek számára legfontosabb energia- és információforrás, a fény szervezetre gyakorolt hatásainak, jellegzetességeinek integrált bemutatása. Az előadás fontosabb témái: A fény, mint szubsztrát, jel és stresszor. A növényi szövetekkel interakcióba kerülő megvilágító fény sorsa. A fotoszintézis kutatásának története. Fotoszintetikus pigmentek és gerjeszthetőségük. Energiatraszfer a fotoszintetikus apparátusban. A kloroplasztiszok és a szabadon élő cianobaktériumok fotoszintetikus struktúrái. A II. és az I. fotokémiai rendszer, valamint a Citokróm b6/f komplex felépülése és működése. Megoldások a nem-fotokémiai kioltásra a fotoautotróf szervezetekben. Fotofoszforiláció. A Calvin-ciklus és fotoregulációja. A zárvatermő növények fotoreceptorai: a fitokróm, kriptokróm és UVR8 rendszerek fényérzékelése, szignalizációja és kiváltott transzkripciós szintű válasza. Az e rendszerek által szabályozott anyagcsere- és fejlődési folyamatok. LOV-domén fotoreceptorok és a cirkadián ritmus szabályozása. A klorofill-bioszintézis fotoregulációja és a POR. Redox-szignalizáció a kloroplasztiszokban, az Rpp és a PABP-PDI rendszerek. Nukleusz felé irányuló retrográd szignalizáció és a kloroplasztiszok szabályozó folyamatainak az eukarióta sejtbe történő integrációja. Fényindukált károsodások és oxidatív stressz. Védekezés a fotobiológiai eredetű oxidatív stressz ellen a kloroplasztiszokban. Kémiai, fizikai és motilitáson alapuló fényvédelmi mechanizmusok.
Számonkérés és értékelés
k5 = kollokvium jegy (5) Az értékelés alapja a hallgatók tudásának egyéni teljesítésen történő felmérésén alapul. A szorgalmi időszakban a hallgatók, a kurzus előadásainak követésén és ismeretanyagainak elsajátításán túl az oktató által biztosított szakirodalmat áttekintik és felkészülést követően azt röviden, 5 percben ismertetik, kérdésekre válaszolnak. Tipikusan minden előadás elején sorra kerül 1-1 hallgatói bemutató. A hallgatói bemutatók szakmai tartalma a félév végi kollokvium anyagának részét képezi. A vizsgaidőszakban szóbeli kollokvium zárja a tanulmányokat.
Irodalomjegyzék
Kiadott előadásanyagok (pdf)

Kurzus szakjai

Név (kód) Nyelv Szint Kötelező Tanév ...
bioinformatikus (TTK-BIOLÓGUS-BIOINFORMAT-NMEN) en 7 1/2
Biológus MSc - Idegtudomány és Humánbiológia szakirány (TTK-BIOLÓGUS-IDEGTUDHUMB-NMHU) hu 7 1/2
Biológus MSc - Molekuláris genetika, Sejt- és fejlodéstudomány szakirány (TTK-BIOLÓGUS-MOLGSEJTFEJ-NMHU) hu 7 1/2
Biológus MSc - Molekuláris-, Immun- és Mikrobiológia szakirány (TTK-BIOLÓGUS-MOLIMMMIKRO-NMHU) hu 7 1/2
Biológus MSc - Ökológia, Evolúció- és Konzervációbiológia szakirány (TTK-BIOLÓGUS-ÖKOEVOKONZ-NMHU) hu 7 1/2
Erasmus program keretében (TTK-ERASMUS-NXXX) en Kötelező
idegtudomány és humánbiológia (TTK-BIOLÓGUS-IDEGTUDHUMB-NMEN) en 7 1/2
molekuláris genetika, sejt- és fejlődésbiológia (TTK-BIOLÓGUS-MOLGSEJTFEJ-NMEN) en 7 1/2
molekuláris, immun- és mikrobiológia (TTK-BIOLÓGUS-MOLIMMMIKRO-NMEN) en 7 1/2
növénybiológia és mikológia (TTK-BIOLÓGUS-NÖVBIOLMIKOL-NMHU) hu 7 1/2
növénybiológia és mikológia (TTK-BIOLÓGUS-NÖVBIOLMIKOL-NMEN) en 7 1/2
ökológia, evolúció- és konzervációbiológia (TTK-BIOLÓGUS-ÖKOEVOKONZ-NMEN) en 7 1/2
Vissza